2024-07-12
Rapport
Lernias delårsrapport 1 januari - 30 juni 2024: Större marknadsandel och något förbättrade rörelsemarginaler
Under andra kvartalet 2024 ligger Lerniakoncernens intäkter på fortsatt goda nivåer. Nettoomsättningen på 890 mkr (893 mkr) ligger i linje med föregående år, och rörelseresultatet uppgick till -7 mkr (-16 mkr), vilket är en förbättring jämfört med samma period föregående år, men är på fortsatt låg nivå.
Lernias andra delårsrapport för 2024 visar att intäkterna inom Lernias bemannings- och rekryteringsverksamhet ökade med 3 procent under kvartalet. Lernia fortsätter att ta marknadsandelar och har nu en marknadsandel på 10 procent, enligt Almega Kompetensföretagens senaste publicerade statistik Topp 25-listan. Detta är främst drivet av ökad efterfrågan hos Lernias kunder inom bemanning av industrin. Även rörelseresultatet förbättras något jämfört med samma kvartal föregående år men är på en fortsatt låg nivå. Jämfört med samma kvartal föregående år pressas rörelseresultatet fortsatt inom division Bemanning och Rekrytering av ökade pensionskostnader.
- Det är extra glädjande att konstatera att vi tillsammans med större marknadsandel också får alltmer nöjda kunder. I den årliga kundundersökningen anger en högre andel att de kommer att rekommendera Lernia till sina kollegor. Dessutom ligger nöjdheten bland våra bemanningskonsulter på en mycket hög nivå, säger Veronica Rörsgård, VD på Lernia.
Intäkterna såväl som rörelseresultatet för Yrkeshögskolan ligger under andra kvartalet i nivå med föregående år. I linje med tillväxtstrategin, gjordes 30 procent fler ansökningar, jämfört med föregående år, till program med start hösten 2025 och våren 2026. Lernia tilldelades även en utbildning inom piloten för den nya utbildningsformen Nationell Yrkesutbildning, en utbildning på gymnasial nivå som hanteras av Myndigheten för Yrkeshögskolan.
Inom Arbetsmarknadsutbildningar och Yrkesvux fortsätter intäkterna att sjunka jämfört med föregående år, vilket är ett resultat av ett färre antal utbildningar inom området. Kapacitetsutnyttjandet är samtidigt fortsatt lågt med få anvisade elever vilket bidrar till intäktsminskningen och ett lågt rörelseresultat. Förbättringen av rörelseresultatet jämfört med samma period föregående år beror främst på kostnadseffektiva avetableringar på de orter där Lernia inte längre bedriver utbildningar.
Intäkterna i Lernias matchningsverksamhet minskade med 13 procent under andra kvartalet jämfört med föregående år, främst på grund av färre etableringar och att de efterfrågade volymerna av tjänsten minskade. Lernia förbättrar dock sin position och är under kvartalet den näst största leverantören av tjänsten trots närvaro på färre orter och att antalet konkurrenter ökat jämfört med samma period 2023. Omställningstjänsterna visar på fortsatt stark tillväxt. Rörelseresultatet ligger i linje med föregående år.
- Vi ser stora möjligheter till ökat kundvärde och effektivitet genom fortsatt digitalisering och nyttjande av AI i våra nyckelprocesser. Dessutom utvecklar vi vårt digitala erbjudande med verktyg som Rekrytering online, en tjänst där våra kunder enkelt kan e-handla nyrekryteringar. Vi fortsätter den strategiska resan med tillväxt inom bemanning, rekrytering, matchning och yrkeshögskola för att bidra till företags konkurrenskraft genom att säkra att rätt kompetens finns att tillgå. Under det senaste halvåret har Lernia bidragit till att cirka 5 500 personer kommit i nytt jobb, säger Veronica Rörsgård.
Läs rapporten i sin helhet som bilaga eller ladda hem här.
Om Lernia
Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,5 miljarder kronor 2023 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 18 400 personer och förmedlade 10 900 bemanningskonsulter. 12 000 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se.