< Köpvillkor

Försäljning av rekryteringstjänster online

Lernia Bemanning AB, Box 299, 101 25 Stockholm, org.nr 556472-7013, (nedan benämnd ”Lernia”) erbjuder bemanning- och rekryteringstjänster till företag och organisationer.


Avtalshandlingar

Avtalshandlingarna kompletterar varandra. Om det i dessa förekommer motstridiga uppgifter gäller de i nedan nämnd ordning.
För överenskomna uppdrag gäller:
1. Beställningsbekräftelse
2. Dessa allmänna villkor med tillämpliga bilagor
3. Kompetensföretagens Allmänna Bestämmelser Rekrytering (ABRE-10)

Vad gäller avtalet?

Lernia är ett rikstäckande bemanningsföretag vars affärsidé är att stärka sina kunders konkurrenskraft genom effektiva bemanningslösningar. Utöver kundanpassade lösningar inom inhyrning och rekrytering kan Lernia även erbjuda tjänster inom utbildning och karriärväxling.
Dessa allmänna villkor avser leverans av tjänster inom ramen för digital rekrytering.

Vilka tjänster gäller avtalet?

Lernia åtar sig att för Kundens räkning leverera tjänster enligt beställningsbekräftelse.

Allmänna villkor och orderbekräftelse

Dessa allmänna villkor utgör grunden för varje beställning som görs av Kunden. 
Kunden gör en preliminär beställning av uppdraget/en digitalt på Lernias webbplats där uppdragets art och tidsåtgång anges. Därefter genomförs uppstartsmöte där parterna kommer överens om de slutgiltiga villkoren för uppdraget. Lernia bekräftar uppdraget skriftligen efter uppstartsmötet. Eventuella invändningar mot innehållet i uppdragsbekräftelsen ska göras senast fem (5) arbetsdagar från mottagandet. Lämnas inte sådant meddelande blir avtalet bindande och den preliminära beställningen tillsammans med eventuella justeringar som gjorts vid uppstartsmötet gäller som avtalsinnehåll.

Pris

Pris för tjänsten anges i beställningsbekräftelsen och bekräftas slutligen efter genomfört uppstartsmöte. Moms tillkommer på priset. 

Betalningsvillkor

Lernia fakturerar utfört arbete: Månadsvis
Betalningsvillkor: 30 dagar
Kunden ska betala hela det fakturerade beloppet i enlighet med Lernias betalningsvillkor. 
Vid försenad betalning ska kunden utge ersättning för skriftlig påminnelse om 60 SEK samt dröjsmålsränta. Dröjsmålsränta ska beräknas 20 dagar efter mottagen faktura med referensränta +8 procentenheter. 

Fakturering vid tillfälliga tekniska problem

I händelse av tekniska problem, inklusive men inte begränsat till IT-attacker, som påverkar leverantörens möjlighet att använda den vanliga faktureringsmetoden, förbehåller sig leverantören rätten att tillfälligt använda en alternativ faktureringsmetod.
Den alternativa faktureringsmetoden kommer att baseras på en uppskattning av den upparbetade volymen under den påverkade perioden.
Leverantören åtar sig att korrigera fakturorna så snart de tekniska problemen är åtgärdade och den normala faktureringsprocessen kan återupptas. Eventuella felaktigheter i den ursprungliga fakturan, som uppstått på grund av användningen av den alternativa faktureringsmetoden, kommer att korrigeras på nästkommande faktura.
Leverantören åtar sig att informera kunden om övergången till den alternativa faktureringsmetoden och ge relevant information om orsakerna till detta beslut.

Prisjusterings-klausul

Under avtalstiden förbehåller sig Lernia rätten att justera priserna för de levererade tjänsterna om det föreligger ökade kostnader som är utanför företagets kontroll. Sådana kostnadsökningar kan inkludera, men är inte begränsade till:
  • Inflation: Om det inträffar en allmän ökning av priser och kostnader på marknaden, kan Lernia justera priserna för att kompensera för den ökade levnadskostnaden.

  • Materialkostnader: Vid en påtaglig och oundviklig ökning av kostnaderna för material som direkt påverkar tjänstens leverans, förbehåller sig Lernia rätten att justera priserna för att återspegla dessa ökade kostnader.

Reklamationer

Fel eller brist hänförligt till Leverantörens ansvar för Uppdraget ska av Kunden omgående
skriftligen reklameras till Leverantören. Fel eller brist som upptäcks av Kunden efter det att
Uppdraget slutförts eller upphört ska skriftligen reklameras senast inom trettio (30) kalenderdagar efter det att Uppdraget har avslutats. Vid rekrytering infaller denna tidpunkt då anställningsavtalet tecknats. Reklamationen ska innehålla tydlig uppgift om felets eller bristens art och omfattning.
Kundens rätt till skadestånd eller prisavdrag är förverkad om Kunden inte reklamerar inom
föreskriven tid och på föreskrivet sätt.
Leverantören ska efter reklamation eller anmärkning beredas tillfälle att inom skälig tid
avhjälpa felet eller bristen innan Kund framställer anspråk på skadestånd eller prisavdrag. Vad som är skälig tid ska bedömas med hänsyn till art och omfattning av fel eller brist respektive möjligheten att tillhandahålla ersättningspersonal.
Krav på skadestånd eller prisavdrag gentemot Leverantören ska framställas
skriftligen och senast inom tre (3) månader från det att Uppdraget, vartill kravet hör, avslutats.

Nöjd kund

För att säkerställa att du som kund blir nöjd med vår leverans erbjuder vi:
-Garantier vid rekrytering (detaljer om innehållet bifogas vid beställningsbekräftelse).

Personuppgifter

Part ansvarar för att följa tillämplig dataskyddslagstiftning. Inom ramen för Uppdraget
bestämmer part ändamålen och medlen för sin behandling av personuppgifter och part är därmed självständigt personuppgiftsansvarig för sådan behandling.

Kvalitet och miljö

Lernia Bemanning är ett auktoriserat bemanningsföretag samt kvalitetscertifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015 och miljöcertifierat enligt SS-EN ISO 14001:2015.

Övertagande av personal

Rekrytering av Lernias personal
Parterna förbinder sig att under uppdraget och sex (6) månader efter att det upphört, varken direkt eller indirekt genom någon annan, anställa eller försöka anställa någon personal hos respektive part som varit involverad i uppdraget.
Om Kunden i strid mot denna bestämmelse anställer någon av Lernias personal, ska Kunden erlägga ersättning med ett belopp motsvarande den aktuella personens månadslön för sex (6) månader till Lernia.
Övertagande av bemanningskonsult/presenterad kandidat
Kund som hyr in yrkesarbetare får erbjuda denne/dessa anställning utan ersättning till Lernia tidigast efter sex (6) månaders uthyrning och för tjänstemän, specialister och chefspositioner tidigast efter nio (9) månaders uthyrning. 
Som övertagande av konsult menas också det fall då kandidat presenterats för kund och där kunden anställer presenterad konsult inom sex (6) månader från tillfället för presentationen. Även i dessa fall utgår ovanstående rekryteringsersättning.
Vid eventuell anställning tidigare än 6 resp. 9 månader utgår en rekryteringsersättning motsvarande en och en halv (1,5) månadslön för yrkesarbetare, två (2) månadslöner för tjänstemän samt tre (3) månadslöner för specialister och chefspositioner.

Försäkring

Lernia ska under fullgörandet av uppdraget ha giltig försäkring enligt Kompetensföretagens Allmänna Bestämmelser (se vidare avsnitt 9 ABRE).

Varumärke

Kunden godkänner att Lernia får använda kundens varumärke i samband med uppdrag som utförs åt kunden. Användning av kundens varumärke därutöver sker efter överenskommelse mellan parterna. 

Avbokning

Avbokning eller Avbrott – Rekrytering
Kund har rätt att när som helst avboka eller avbryta ett rekryteringsuppdrag. Lernia har i sådana fall rätt till ersättning för de kostnader som enligt Lernias bedömning redan upparbetats (ersättning för genomförda steg i rekryteringsprocessen). 

Övriga villkor

Tvist på grund av avtalet ska avgöras enligt Kompetensföretagens Allmänna Bestämmelser (avsnitt 17 ABRE).
Skada på kundens egendom ska avgöras enligt Kompetensföretagens allmänna bestämmelser (avsnitt 9 ABRE).
Parterna ska inte göra avtalsinnehållet känt för utomstående.