< Efterfrågade yrken
Cai412 24282 Web

HR-administratör

HR-administratörer har en stor och varierad arbetsmarknad. Allt från små och stora företag till statliga myndigheter har behov av HR-administratörens kunskaper.


Om yrket

Vad gör en HR-administratör?

En HR-administratör fungerar som arbetsgivarens stöd i personalfrågor. Arbetet är både praktiskt och rådgivande. Det är vanligt att vara delaktig när verksamheten behöver rekrytera ny personal. Som HR-administratör är du med under hela rekryteringsprocessen, från att göra en platsannons till att ringa upp referenser. Som HR-administratör får du också ge råd kring kollektivavtal, löneberäkning, pensionsfrågor och mycket annat.

Att jobba som HR-administratör

HR står för Human Resources. Det är ett begrepp på engelska som innebär att arbetsgivaren arbetar med personalfrågor. Att rekrytera rätt personer, utbilda sin ordinarie personal och hantera juridiska frågor runt arbetsrätt är viktigt för de flesta arbetsgivare. Därför blir det allt vanligare att olika verksamheter anställer HR-administratörer. LAS, eller lagen om anställningsskydd, är ett exempel på arbetsrätt som du behöver ha kunskap om.

Rollen som HR-administratör, och vilka arbetsuppgifter som ingår i jobbet, varierar mellan olika arbetsplatser. På stora arbetsplatser är det vanligt att jobbet är specialiserat mot en eller ett fåtal uppgifter. Jobbar du på ett mindre företag kan du ofta få jobba med lite av varje. Då kan det även ingå andra typer av administration, exempelvis budgetfrågor. 

På en del arbetsplatser kan tjänsten vara en kombination mellan löne- och personaladministratör. Förutom HR-frågor får du då arbeta med löner. Det gäller att räkna ut rätt lön, och ha koll på eventuella tillägg och avdrag.

Krav för att jobba som HR-administratör

Gymnasieskolans ekonomi eller handels- och administrationsprogram är en lämplig grund att stå på om du vill jobba som HR-administratör. En del arbetsgivare kräver att du har en relevant utbildning från yrkeshögskola eller universitet. 

Som HR-administratör bör du vara noggrann. Det är viktigt att vara noga med alla detaljer vid en rekrytering, eller om du ska beräkna löner. Det är även en fördel om du är social och trivs med att ge service. Att vara HR-administratör handlar till stor del om att ge service. Du kommer ge råd och stöd till dina kollegor. Det är också viktigt att du kan arbeta självständigt och organisera ditt arbete. Samtidigt behöver du kunna arbeta bra i grupp för att nå gemensamma mål.

Arbetsmarknaden för HR-administratörer

HR-administratörens kunskaper behövs inom många olika verksamheter. Förutom företag och myndigheter kan det finnas jobb hos olika föreningar och andra organisationer. Vill du jobba som HR-administratör har du små till medelstora möjligheter att få jobb, både i dagsläget och de närmaste åren. Medellönen för HR-administratörer ligger på 32 700 kr.

Vi på Lernia anställer många bemanningskonsulter varje år. Vi är specialister på lager, logistik och industri. Förutom yrkesarbetare anställer vi regelbundet tjänstemän till dessa arbetsplatser. Därför har du goda möjligheter att få jobb som HR-administratör via oss. Att jobba som konsult innebär att du får chans att arbeta på flera olika arbetsplatser. Det innebär att du får massor av värdefull arbetslivserfarenhet. Många av våra konsulter blir anställda av våra samarbetspartners, efter att ha arbetat som konsult ett tag. Lernia erbjuder dig alltså flera vägar som leder till jobb.

Snittlön

32 700

kr

Den viktade genomsnittslönen för alla yrken inom yrkesområdet är 32 700 kr. För det lägst betalda yrket inom yrkesområdet tjänar 10% av de anställda mindre än 26 000 kr. För det högst betalda yrket inom yrkesområdet tjänar 10% av de anställda mer än 41 000 kr.

Källa: Arbetsförmedlingen

Efterfrågan

Medel

HR-administratörens kunskaper behövs inom många olika verksamheter. I dagsläget och de närmaste åren har HR-administratörer små till medelstora möjligheter att få jobb.

Källa: Arbetsförmedlingen

Utbildningslängd

2

år

Utbildningslängden varierar beroende på inriktning och utbildning. Gymnasieskolans ekonomi eller handels- och administrationsprogram är en lämplig grund. En del arbetsgivare kräver att du har en relevant utbildning från yrkeshögskola eller universitet.

Utbilda dig till HR-administratör

Dela gärna