Därför ska ni utvärdera er rekryteringsprocess
En väl genomtänkt rekryteringsstrategi är avgörande för att locka till sig rätt talanger och stärka ert varumärke som arbetsgivare. Här tar vi upp fördelarna med att regelbundet utvärdera rekryteringsprocessen. Dessutom delar vi konkreta steg för att säkerställa att processen blir både effektiv och uppskattad av era kandidater.
Fördelar med en genomtänkt rekryteringsprocess
Att regelbundet utvärdera rekryteringsprocessen innebär en rad fördelar, från att locka fler kvalificerade kandidater till att minska rekryteringskostnader. En genomtänkt process är mer eller mindre en avgörande faktor för att locka de bästa talangerna, och samtidigt skapa en positiv bild av er som arbetsgivare. En positiv rekryteringsprocess blir ihågkommen, och i bästa fall får ni ambassadörer som talar gott om er.
I grunden handlar det om att skapa en rekryteringsprocess som är transparent, rättvis och respektfull mot alla kandidater. Det handlar alltså inte bara om god affärssed, utan även om att bygga en stark och hållbar företagskultur som går att utveckla över tid.
Riskerna med att inte utvärdera
Att varken se över eller ha en utarbetad strategi för rekryteringsprocessen, kan bidra till onödiga kostnader på längre sikt. I en undersökning från SHL Labs, där man analyserat över 400 000 kandidatrecensioner, uppgav 42 % att de har tackat nej till ett jobberbjudande för att rekryteringsprocessen upplevdes som negativ.
När ni letar efter nya medarbetare är det viktigt att komma ihåg att de bedömer er lika mycket som ni bedömer dem. Att ställa irrelevanta intervjufrågor eller ge vaga svar om jobbet, är misstag under urvalsprocessen som kan skada ert företags rykte. Det är också viktigt att ge återkoppling under hela processen. Bristen på ett positivt intryck genom rekryteringsprocessen kan leda till att ni förlorar era bästa kandidater. Dessutom kan det skada relationen till de som inte blir anställda. Kom ihåg att även de är viktiga och kan vara potentiella kandidater i framtiden.
Detta värdesätter kandidater
En väl genomtänkt rekryteringsprocess är avgörande för att ge kandidater en positiv upplevelse och för att stärka ert eget employer brand. Följande aspekter är särskilt viktiga för kandidater:
- Tydlig och tillgänglig information om tjänsten och arbetsgivaren.
- Att förväntningarna för rollen tydligt framgår.
- Att bli korrekt bedömd efter kunskaper och erfarenheter.
- Få snabb återkoppling under processens gång.
- En smidig och okomplicerad process.
Genom att prioritera dessa delar och skapa en positiv upplevelse i varje steg av rekryteringsprocessen, kan ni bygga starka relationer med både nuvarande och framtida medarbetare.
Skräddarsy din rekrytering online
Upptäck hur du snabbt och smidigt kan hitta rätt kandidater med Lernias digitala rekryteringstjänst. Spara tid och kostnader med en flexibel online-lösning som är skräddarsydd för att möta dina företagsbehov.
Så utvärderar ni er rekryteringsprocess
Här är våra insikter och tips för att hjälpa er att se över och stärka er rekryteringsprocess – från början till slut:
- Ställ frågor
Börja med att ställa frågor till er själva: Vad värderar kandidaterna mest, och hur reflekterar processen era värderingar? Tänk på vad som skapar värde för både er och kandidaten genom varje steg i rekryteringsprocessen. - Samla feedback
Samla feedback från tidigare kandidater och anställda. Deras upplevelser bidrar till värdefulla insikter, som ni kan använda för att skapa en mer kandidatcentrerad process. - Analysera er data
Dra nytta av er data för att identifiera flaskhalsar eller steg i processen som tar onödigt lång tid. Se över tidsramar för varje steg, och var uppmärksam på avvikelser. - Identifiera förbättringsområden
Använd insamlad data och feedback för att peka ut specifika områden som kräver uppmärksamhet. Det kan vara allt från hur ni kommunicerar med era kandidater, till intervjufrågor eller beslutstider. - Sätt upp en strategi
Sätt upp en rekryteringsstrategi baserad på den utvärdering och analys som ni har gjort. Överväg vilka metoder och verktyg som bäst stödjer och kan leda fram till era mål. - Implementera förändringar
Inför nya processer och verktyg som kan effektivisera processen. Det kan till exempel innebära att investera i nya digitala verktyg, eller att förändra hur ni kommunicerar med kandidater. - Utbilda personalen
Se till att alla som jobbar med rekrytering är väl informerade om nya riktlinjer och metoder. En utbildning säkerställer att alla är på samma bana, men också förstår vikten av förändringarna. - Mät era resultat
Etablera KPI för att mäta effekten av de förändringar ni har genomfört. Mätdatan kan till exempel inkludera kandidaternas nöjdhet, tidsåtgång per rekrytering och kvaliteten på de anställda. - Finjustera regelbundet
Utvärdera och justera er rekryteringsprocess regelbundet. Arbetsmarknaden förändras ständigt, och er process bör vara dynamisk nog att anpassa sig till dessa förändringar. Var också redo att göra justeringar baserade på den feedback och data ni samlar in.
Genom att noggrant följa ovanstående steg kan ni förbättra kvaliteten på era rekryteringsprocesser avsevärt. Det är något som inte bara gynnar er organisation utan även stärker ert varumärke som arbetsgivare.
Anlita Lernia för era rekryteringar
Att utvärdera och förbättra er rekryteringsprocess är en investering i ert företags framtid. Lernia erbjuder skräddarsydda lösningar för att möta era unika behov. Våra rekryteringstjänster passar små och stora företag i olika branscher och vi rekryterar en rad olika roller: från ledare; tekniska specialister; till administrativ personal.
Genom en väl genomtänkt och strategisk rekryteringsprocess hittar vi fram till de kandidaterna som passar just ert team. Kontakta oss för att diskutera era rekryteringsbehov och hur vi kan göra skillnad för er organisation.
Mer inom Rekrytera personal
Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden ger vi dig verktygen för att komma igång med recruitment marketing. En strategisk och effektiv recruitment marketing-strategi är avgörande för att fånga upp och behålla rätt talanger.
Rekrytera personal
Vad kostar en rekrytering med rekryteringsföretag?
Att rekrytera rätt medarbetare är en viktig del i en organisations framgång. Samtidigt tar en rekryteringsprocess tid, och tid är pengar. Kostnaden för en rekrytering beror på många olika faktorer, exempelvis vilken bransch det rör sig om, rollens omfattning och komplexitet. Här reder vi ut vilka steg som ingår i en professionell rekryteringsprocess och vad det kan kosta.
Rekrytera personal
Nytt digitalt verktyg hjälper företagen att rekrytera snabbt och smidigt
Rekrytering Online är framtagen för att möta den alltmer digitaliserade kundresan och samtidigt behålla det personliga mötet. Christian Hultén berättar om lanseringen av Lernias nya verktyg i en intervju.
Du kanske också är intresserad av
Bemanningstips
Navigera den nya 24-månadersregeln rätt
Upplever du att 24-månadersregeln är svårnavigerad? Oroa dig inte – vi har samlat de viktigaste tipsen för dig som hyr in personal! Med vår hjälp får du full koll på inhyrningstider, anställningserbjudande, ersättning och allt annat du behöver veta för att följa lagen. På Lernia erbjuder vi dessutom smarta verktyg där du själv kan följa dina konsulters inhyrningstid.
Ledarskap
Effektiv onboarding skapar värde för hela ditt team
Onboarding är processen från det att en person skriver under sitt anställningsavtal, till att personen är en del av teamet fullt ut, och känner sig hemma i både arbetsuppgifter och företagskulturen. Med rätt verktyg och kunskap kan du optimera onboardingprocessen och skapa bestående värde för dina medarbetare och för organisationen i stort.
Ledarskap
Guide: Så kommer ni igång med ert employer branding-arbete i 7 steg
Har ni en employer branding-strategi på plats? Alla organisationer har ett employer brand som beskriver hur de vill uppfattas som arbetsgivare. Att bygga ett starkt employer brand är inte bara viktigt för att attrahera rätt talanger utan även för att behålla nöjda medarbetare. I den här guiden går vi igenom i 7 tydliga steg hur ni kan komma igång med ert employer branding-arbete.