Så tar du kål på de värsta tidstjuvarna
Tänk vad mycket vi skulle få gjort om det inte vore för allt slöseri med tid. Enligt effektivitetsexperten Petra Brask blir vi avbrutna i snitt var tredje minut. Här tipsar hon om hur du gör för att ta itu med de vanligaste tidstjuvarna.
1. Ofullständig information
I dagens höga tempo missar vi lätt information som vi behöver för att utföra en uppgift. Kanske har du fått information av tre personer men saknar svar från den fjärde. Eller så har du fått tre leveranser men den fjärde saknas. Dessutom använder vi allt fler kanaler för informationsutbyte. Det räcker inte med att hålla koll på mejlen utan nu kommuniceras det via molntjänster, chattar och sociala kanaler.
– Förr visste du i alla fall var du skulle börja leta efter information, nu kan det finnas upp till sju ställen att välja på. För att komma till rätta med det här är det viktigt att kommunicera om kommunikation. Vilka plattformar ska vi använda oss av? Och sen måste vi hålla oss till dem, säger Petra Brask, som skrivit böcker om effektiv tidsanvändning samt hjälper företag och organisationer att effektivisera sin tid.
2. Svårt att säga nej
Det sitter djupt rotat i oss att säga ja till saker. Petra Brask menar att det handlar om ett flockbeteende och att vi är rädda att hamna utanför flocken om vi inte ställer upp. För att inte ta på sig för mycket tycker hon att man ska försöka förhandla.
– Kanske kan du göra delar av uppgiften men inte allt. Ge också dig själv lite tid, be att få återkomma med svar. Då hinner du fundera och se om det är görbart. Se över din kalender och vässa dina argument om du måste säga nej. Det är alltid lättare att säga nej om du själv tror på nejet.
Extrapersonal vid arbetstoppar?
3. Oklara beslutsvägar/otydlig ansvarsfördelning
Många av oss hanterar ett större informationsflöde i flera kanaler. Dessutom jobbar vi mer i projekt och har kanske tre, fyra personer att svara upp mot i stället för en chef. Inte konstigt att det blir lite rörigt för oss och att mycket tid försvinner till att försöka reda ut vad som gäller.
– Stäm av och tydliggör mål. Det kan låta självklart men vi slarvar ofta med det eftersom vi tänker att alla redan vet vad som gäller. Uppmuntra medarbetarna till dialog, säger Petra Brask.
4. För noggrann
”Good enough” är mycket svårare än det låter. Petra Brask menar att vi ofta glömmer att stämma av kvaliteten på den uppgift vi ska utföra. Du ska prata på ett möte och förbereder noggrant en längre presentation, men personen som bad dig tala kanske bara tänkte att det handlade om två minuter.
– Försök stämma av vad som förväntas. Ofta överlevererar vi, särskilt när vi inte har tydliga instruktioner, då tenderar vi att gå efter vår egen måttstock och ingen är så hård mot oss som vi själva.
5. Ofta avbruten av mejl
Det ständiga plingandet från mejlen i både datorn och telefonen stör. Även om du stänger av ljudet har du ofta aviseringar på och du ser när det trillar in något nytt. Enligt Petra Brask kan det ta upp till 20 minuter att hitta tillbaka till fokus när vi har blivit avbrutna. Hon ger därför rådet att införa struktur kring mejlen och inte sitta med mejlkorgen öppen hela dagen.
– Dels ska du ställa in autofunktionen för lågt prioriterade mejl som till exempel när du är på cc. Det som har hög prioritet ska så klart hamna högst upp i din inkorg. Dels bör du sen avsätta tid i kalendern när du svarar på mejl, gammalt ska inte ligga kvar. Som chef kan det vara bra att låta bli att skicka mejl under sena kvällar och helger eftersom det skickar en signal till medarbetarna att även de borde arbeta då.
Fotnot: PB och Partners gör varje år en mätning där de undersöker vad folk upplever att det är som stjäl deras tid på jobbet. I undersökningen 2019 deltog 1 000 personer.
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
Exitsamtalet – insikterna som stärker din organisation
När en medarbetare väljer att sluta på företaget öppnas en värdefull möjlighet för dig som chef att få insikter och feedback som kan göra din organisation starkare. Genom exitsamtal kan du identifiera förbättringsområden, öka medarbetarnöjdheten och se till att arbetsplatsen blir mer attraktiv för framtida talanger. Här är varför exitsamtal är ett måste – och hur du genomför dem på bästa sätt.
Ledarskap
Guide: 10 principer för nya chefer
Är du ny som chef och överväldigad av de nya utmaningarna? Den här guiden erbjuder dig tio tydliga och effektiva råd för att underlätta övergången från medarbetare till ledare. Lär dig att kartlägga din roll, utveckla en egen ledarskapsstil och skapa förtroende genom att föregå med gott exempel. Med hjälp av våra tips kan du bli en inspirerande och autentisk chef, redo att navigera både utmaningar och möjligheter.
Ledarskap
”Mitt positiva mindset är min superkraft!”
Frida Pålsson är vinnare av årets konsultchef 2024, den årliga utmärkelsen som ges ut av Kompetensföretagen. Frida nominerades av kollegor för sitt driv, färgstarka personlighet och förmåga att alltid hitta lösningar på vardagens utmaningar.
Du kanske också är intresserad av
Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.
Ledarskap
8 friskfaktorer – vägen till en välmående och effektiv arbetsplats
Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere? Hur kan vi skapa arbetsplatser där medarbetare är produktiva, känner sig välmående och engagerade?
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.