Så hanterar du de värsta skitsnackarna på jobbet
Vi har alla varit med om det och vet hur det känns – skitsnacket. Om kollegor, om chefen, om it-avdelningen, om allt mellan himmel och jord. Skitsnack hänger ihop med en negativ kultur på jobbet, men hur skadligt är det egentligen för en organisation?
Alexandra Thomas
Olika saker orsakar skitsnack
Att skitsnack uppstår på arbetsplatser kan bero på flera olika saker, säger Alexandra Thomas, legitimerad psykolog på konsultfirman Move Management.
– Det kan handla om att man försöker knyta band och skapa allianser, att man inte har så mycket annat att prata om, att man själv är lite vilsen eller att det bara har blivit ett trist mönster.
Intentionen avgör
Huruvida skitsnacket är skadligt eller inte tycker Alexandra Thomas handlar om intentionen.
– Det kan vara någon som är ny och mest försöker sondera terrängen, är lite nyfiken och vill kolla av: ”Stämmer det att Albin alltid jobbar hemma?” Då kan det vara okej, men det uppstår snabbt gråzoner.
Grundar sig skitsnacket i stället i att vilja andra människor illa är det hög tid att sätta stopp.
– Det är verkligen inte okej och det är jätteviktigt att man som chef absolut inte deltar i skitsnacket, det leder till en förtroendekris hos medarbetarna. Däremot ska man ha örat mot marken, hur är tongångarna?
Håll dig nära
Är det så att skitsnacket grundar sig i att många medarbetare irriterar sig på samma person menar Alexandra Thomas att du som chef bör ta reda på hur det förhåller sig.
– Är det ett allmänt missnöje med en viss person, se till att hålla dig nära den personen så att du själv kan skapa dig en uppfattning. Ta sen upp det eventuella problemet: ”Jag ser att du är sen till varje möte, finns det någon anledning till det?”
Försök att avleda
För att få stopp på onödigt och illvilligt snack kan chefens första steg vara att be den som snackar skit att ta det direkt med personen som det pratas om. Alexandra Thomas tycker också att chefen ska försöka avleda samtalet och byta ämne.
– För tillbaka samtalet till det ni pratade om: ”Ja, nu är ju inte Karin här i rummet, men visst är det spännande med den här nya kunden?” eller ”Har vi ventilerat det här klart och kan återgå till budgeten?”
Har du utmaningar att hitta personal?
Kan skada produktiviteten
Går det för långt kan skitsnacket skapa otrygga team och organisationer.
– I värsta fall börjar folk vakta sin rygg och tunga och vågar inte säga vad de tycker. ”Vad säger de om mig när jag lämnar rummet? Bäst att stanna kvar.” Medarbetarna tappar fokus på jobbet och åstadkommer inte det de ska. Både produktivitet och resultat kan då påverkas.
Viktigt, tycker Alexandra Thomas, är att arbeta med företagskulturen och värderingar.
– Skapa delaktighet och motivation, förklara vad vi som företag ska åstadkomma. Se till att alla medarbetare får blomma i sin roll – det tar bort avund som annars kan ligga till grund för skitsnack.
Vilka är det då som snackar mest skit?
– Alla snackar skit. Jag har varit på arbetsplatser med enbart män där det snackas oerhört mycket skit, men även mellanstadietjejer snackar skit. Det här är något mänskligt och absolut inte könsrelaterat. Och skitsnack kan finnas på vilken nivå som helst i en organisation.
5 sätt att stoppa skitsnacket
- 1
Ta avstånd från snacket, avled genom att byta ämne.
- 2
Be den som snackar skit att ta upp problemet med berörd person.
- 3
Ta själv reda på om det ligger något i snack och rykten. Visar det sig finnas substans bakom, ta då upp problematiken med berörd person.
- 4
Var tydlig med hur ni som företag ska jobba med kultur och värderingar.
- 5
Får alla medarbetare blomma i sina roller blir det mindre avundsjuka och mindre skitsnack.
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
Guide: 10 principer för nya chefer
Är du ny som chef och överväldigad av de nya utmaningarna? Den här guiden erbjuder dig tio tydliga och effektiva råd för att underlätta övergången från medarbetare till ledare. Lär dig att kartlägga din roll, utveckla en egen ledarskapsstil och skapa förtroende genom att föregå med gott exempel. Med hjälp av våra tips kan du bli en inspirerande och autentisk chef, redo att navigera både utmaningar och möjligheter.
Ledarskap
”Mitt positiva mindset är min superkraft!”
Frida Pålsson är vinnare av årets konsultchef 2024, den årliga utmärkelsen som ges ut av Kompetensföretagen. Frida nominerades av kollegor för sitt driv, färgstarka personlighet och förmåga att alltid hitta lösningar på vardagens utmaningar.
Ledarskap
Effektiv onboarding skapar värde för hela ditt team
Onboarding är processen från det att en person skriver under sitt anställningsavtal, till att personen är en del av teamet fullt ut, och känner sig hemma i både arbetsuppgifter och företagskulturen. Med rätt verktyg och kunskap kan du optimera onboardingprocessen och skapa bestående värde för dina medarbetare och för organisationen i stort.
Du kanske också är intresserad av
Ledarskap
8 friskfaktorer – vägen till en välmående och effektiv arbetsplats
Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere? Hur kan vi skapa arbetsplatser där medarbetare är produktiva, känner sig välmående och engagerade?
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.
Bemanningstips
Onboarding av er nya konsult – 8 sätt att lyckas
En bra, genomtänkt onboarding skapar förutsättningar för ett bättre samarbete, både på kort och lång sikt. Det gäller för anställd personal såväl som för inhyrd. Om ni väljer att hyra in konsulter kan onboardingen se olika ut, beroende på konsultuppdraget och vad ni kommer överens om tillsammans med bemanningsleverantören. Men hur går en lyckad onboarding till? Här listar vi 8 steg ni inte bör missa.