Anna Bennich: “Den sociala biten är väldigt viktig för oss människor”
Att kunna arbeta enligt en hybridmodell är ett högaktuellt ämne idag. Anna Bennich, psykolog, psykoterapeut och författare menar att ledare nu står inför utmaningen att avgöra hur det nya hybridsättet bör tillämpas på bästa sätt.
Vikten av att inkludera alla i en hybrid arbetsmodell
Anna betonar att det är viktigt att ta med olika preferenser hos medarbetarna och ledarna i teamet när man ska planera en hybridlösning, för det finns inte en modell som passar alla.
- Vad blir en bra modell som inkluderar så många som möjligt? Det man måste fråga sig är hur många dagar vill vi, måste vi, bör vi eller ska vi arbeta hemifrån. Perspektiven ser såklart olika ut beroende på om man är ledare eller medarbetare. Det ska bli spännande att se hur det ser ut om 5 år för vi är ju precis i början av det här experimentet, säger Anna.
Vikten av social kontakt trots en hybrid arbetsmodell
I och med pandemin snabbades utvecklingen mot den allt mer hybrida arbetsplatsen på. Ett ämne som blev högst intressant är hur vårt sociala liv drabbas av att inte längre ta oss till jobbet och träffa kollegor. Det blev även tydligt hur viktigt det är för oss människor med social kontakt. Studier har visat att många inte mådde bra av att vara isolerade under den här tiden.
- I USA gjorde man en studie som visade att av dem som jobbade heltid hemma under pandemin, så mådde 7 av 10 väldigt dåligt av situationen. De kände sig isolerade och hade svårt att känna en mening med tillvaron och sina arbetsuppgifter.
Studien visade också att man saknade sina kollegor berättar Anna.
- Det visar att vi behöver våra kollegor för mer än att bara kunna lösa våra arbetsuppgifter. Vi behöver kunna få mötas av ett leende i korridoren eller att kunna få höra av någon annan att “Jag sov också dåligt i natt”. Det är svårt att få till den typ av interaktion via en skärm.
Bättre balans mellan arbetsliv och privatliv
Samtidigt finns det fördelar med hemmakontoret. Många medarbetare menar att de mår bättre av att arbeta hemifrån med den ökade flexibiliteten det innebär. Med kortare restider och mer tid för fritid. Bättre “work-life balance” helt enkelt. Men det här gäller inte för alla, konstaterar Anna.
- En studie som gjordes nyligen visar att 44% inte trivs med att arbeta hemifrån alls, och dem får vi inte glömma bort.
Hur ska ledarare förhålla sig till det hybrida arbetssättet?
Om medarbetarna är oroliga över att inte kunna arbeta ostört på jobbet, hur kan man tänka som chef och ledare där?
- Om möjligt kan man försöka anpassa arbetsmodellen efter individen. Vad passar medarbetaren bäst? Spotify till exempel, där får man bestämma själv om man vill jobba från kontoret eller inte. Man pratar också om hur man kan få arbetsplatsen mer attraktiv så att människor faktiskt vill vara där.
Hur får jag mina medarbetare att känna engagemang, nyfikenhet och glädje?
- Ett råd är att helt enkelt ställa frågan. Avsätt tid att prata med medarbetarna om vad som krävs för att känna engagemanget, samt hur man kan hitta kompromisser som ger lösningar anpassade för så många som möjligt.
Många argumenterar för att man inte behöver komma in till kontoret eftersom det går att ha möten digitalt idag, hur ska man bemöta dessa argument som chef?
- Jag brukar säga att man måste betona att alla medarbetare är som pusselbitar för det kompletta teamet. Vi är betydelsefulla för varandra och närvaro betyder mycket för stämningen och sammanhållningen i teamet.
Se på det inspelade webbinaret med Anna Bennich, psykolog med lång erfarenhet inom ledarskap, rekrytering och arbetsmiljöfrågor i ett samtal med Cecilia Hedin, hållbarhetsansvarig på Lernia.
Hållbart arbetsliv och ledarskap på den hybrida arbetsplatsen
I det här webbinaret får du höra Anna berätta om bland annat:
- Ny spännande forskning inom arbetsmiljöområdet.
- Hur ledarskapet påverkas av de nya förutsättningar som den hybrida arbetsplatsen innebär.
- Hur man kan hantera ledarskapet utifrån dessa förändrade förutsättningar.
- Hur vänskap på arbetsplatsen kan öka effektiviteten i en hybrid arbetsmiljö.
Hybrid arbetsmodell
Annas 3 bästa ledarskapstips
- Alla tycker inte att det är toppen att kunna göra ”lite som man vill” eller bara vara mest hemma. Det måste man som ledare vara medveten om när man planerar efter en hybrid arbetsmodell.
- Kommunikation blir extra viktigt när medarbetare arbetar hemifrån. Fråga vad medarbetaren behöver och hur det går, på en regelbunden basis.
- Skapa psykologisk trygghet i ditt team! Visa nyfikenhet, uppmuntra dina medarbetare att dela med sig och gör det naturligt att vara ärlig om misstag som drabbar oss alla.
Om Anna
Anna Bennich är utbildad psykolog vid Stockholms universitet. Hon har lång erfarenhet inom ledarskap, rekrytering och arbetsmiljöfrågor, och har bland annat arbetat som HR-chef inom byggbranschen. Idag arbetar hon dels kliniskt med fokus på stress, sömn, ensamhet och relationsfrågor, dels med utbildningar och föreläsningar inom hälsa och livsstil. Anna har också skrivit ett flertal böcker.
2014 och 2017 nominerades hon till Stora Psykologpriset för sin förmåga att göra psykologisk forskning förståeligt för den breda allmänheten. Hon medverkar regelbundet som expert på TV4, och är skribent ibland annat Dagens Nyheter. 2020 debuterade hon som Sommarvärd i Sommar i P1.
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
Exitsamtalet – insikterna som stärker din organisation
När en medarbetare väljer att sluta på företaget öppnas en värdefull möjlighet för dig som chef att få insikter och feedback som kan göra din organisation starkare. Genom exitsamtal kan du identifiera förbättringsområden, öka medarbetarnöjdheten och se till att arbetsplatsen blir mer attraktiv för framtida talanger. Här är varför exitsamtal är ett måste – och hur du genomför dem på bästa sätt.
Ledarskap
Guide: 10 principer för nya chefer
Är du ny som chef och överväldigad av de nya utmaningarna? Den här guiden erbjuder dig tio tydliga och effektiva råd för att underlätta övergången från medarbetare till ledare. Lär dig att kartlägga din roll, utveckla en egen ledarskapsstil och skapa förtroende genom att föregå med gott exempel. Med hjälp av våra tips kan du bli en inspirerande och autentisk chef, redo att navigera både utmaningar och möjligheter.
Ledarskap
”Mitt positiva mindset är min superkraft!”
Frida Pålsson är vinnare av årets konsultchef 2024, den årliga utmärkelsen som ges ut av Kompetensföretagen. Frida nominerades av kollegor för sitt driv, färgstarka personlighet och förmåga att alltid hitta lösningar på vardagens utmaningar.
Du kanske också är intresserad av
Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.
Ledarskap
8 friskfaktorer – vägen till en välmående och effektiv arbetsplats
Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere? Hur kan vi skapa arbetsplatser där medarbetare är produktiva, känner sig välmående och engagerade?
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.