Kan en chef ta semester? Ledarskapstips inför sommaren
Nio av tio chefer arbetar under semestern. Det är alltså en oroväckande hög andel av cheferna som kämpar med att koppla bort arbetsuppgifterna under ledigheten. Är du chef och har en önskan om att få till en mer balanserad arbetslivssituation som ledare inför semestern? Här delar vi tips och strategier som hjälper dig på vägen!
Majoriteten av chefer kopplar inte bort under semestern
En undersökning genomförd av branschorganisationen Ledarna inom privat tjänstesektor (LPT) bland över 1700 ledare ger en tydlig bild av hur chefer hanterar semestern. Resultatet visar att nio av tio chefer arbetar trots att de officiellt är lediga. Denna oroande trend tyder på att många chefer kämpar med att släppa arbetsuppgifterna under semestern och ge sig själva den välbehövliga vila de behöver och förtjänar.
I en annan undersökning som genomförts av chefspanelen på Chefen i Fokus, fick 252 chefer svara på frågor kopplade till arbete under semestern. Undersökningen ger oss ytterligare insikt i problematiken. Resultaten visar att hela 50 procent av cheferna ansåg sig vara tillgängliga i nödfall på telefon under semestern och hela 80% uppgav att de tänker på jobbet då och då under semestern.
Chefer förväntas vara uppkopplade dygnet runt
Den snabba tekniska utvecklingen har gett oss fantastiska möjligheter att vara uppkopplade dygnet runt. Samtidigt har detta skapat en kultur där förväntningen är att chefer ska vara tillgängliga och kunna svara på arbetsrelaterade ärenden när och var som helst.
Det kan kännas stressande att helt stänga av jobbet på semestern –att inte kolla av mejlkorgen då och då, eller låta bli att svara i telefon. Vi är alla olika, och medan vissa har lättare att njuta av semestern om de har en viss inblick i hur verksamheten går under tiden de är borta, behöver andra stänga av helt för att kunna koppla av fullt ut.
Föregå med gott exempel
Oavsett hur du fungerar, behöver du hitta metoder för att koppla bort jobbet under semestern för att istället fokusera på att återhämta dig och njuta av ledigheten. En utvilad ledare blir också en bättre ledare när det är dags att komma tillbaka till jobbet efter semestern.
Att planera in och ta ut semester på riktigt innebär också att du föregår med gott exempel till dina medarbetare. Har du svårt att koppla bort jobbet, är det lätt att föra över den känslan till resten av teamet vilket skapar osunda arbetsförhållanden. Genom att visa att även du tar semester, sätter du en standard för ditt team och skapar en hälsosam, balanserad och hållbar arbetsmiljö där alla kan njuta av sina ledigheter!
Fem ledarskapstips för sommaren
1. Planera och prioritera
En lyckad semester börjar med noggrann planering. Innan du går på ledighet är det viktigt att säkerställa att alla nödvändiga arbetsuppgifter är ordentligt organiserade. Genom att tydligt kommunicera förväntningar och prioriteringar till dina medarbetare kan du skapa en smidig övergång under din frånvaro. Identifiera de viktigaste projekten och se till att rätt resurser och instruktioner finns tillgängliga för att hålla igång dem.
Försök även att planera för att jobba undan dina egna arbetsuppgifter i god tid innan du går på ledighet. Om du lägger in en för stor växel sista arbetsdagarna och kör slut på dig tar det tid och energi av dina första semesterdagar bara för att varva ner.
2. Delegera uppgifter
Vill du vara en effektiv ledare även under semestern ska du känna dig bekväm med att delegera uppgifter till dina medarbetare. Ge dem möjligheten att ta eget ansvar, fatta egna beslut och lösa problem. Det avlastar dig som ledare samtidigt som det visar att du har förtroende för ditt team.
Viktigt är att du tydligt definierar arbetsområden, riktlinjer och förväntningar, för att stämma av att ni är på samma bana. Det minskar risken för missförstånd och konflikter.
3. Uppmuntra till samarbete
Uppmuntra dina medarbetare att stötta och peppa varandra och dela på ansvaret sinsemellan. Detta för att främja ett klimat där samarbete är a och o för en hälsosam och framgångsrik arbetsplats. Särskilt under semestertider kan det uppstå utmaningar och oväntade situationer. Skapa därför utrymme för samarbetsprojekt och möjligheter där dina medarbetare kan arbeta tillsammans och dra nytta av varandras styrkor och kunskaper.
Genom att jobba aktivt med att hålla ihop teamet kan ni lättare tackla de utmaningar som kommer upp under semestern, och utan att du som chef behöver blandas in.
4. Var tydlig i din kommunikation
Skapa en tydlig plan med dina kollegor för att undvika att ständigt bli störd under semestern. Informera dina medarbetare om vilka ärenden eller situationer som kräver din omedelbara uppmärksamhet och be dem att bara kontakta dig vid vissa situationer. Genom att tydligt fastställa förväntningarna bidrar du till att skapa en sund arbetsmiljö där dina medarbetare kan vara mer självgående
5. Utmana dina medarbetare
När du är på semester kan det vara ett perfekt tillfälle att låta dina medarbetare växa och utvecklas. Ge dem möjligheten att ta på sig nya projekt eller tillfälligt ansvar för viktiga uppgifter. Detta ger dem inte bara chansen att växa i sina roller, utan också möjligheten för dig att fokusera på avkoppling och återhämtning till fullo!
Vad säger semesterlagen?
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till minst 25 dagars semester per år, och det gäller även dig som chef. Många chefer tar dock inte ut hela sin semester, trots att de har rätt till det. Det kan kännas svårt att stänga av helt under semestermånaderna. Det bästa rådet är att planera för din egen semester samtidigt som du planerar semesterschemat för dina anställda.
Kom också ihåg att du kan behöva utse en ställföreträdare som ansvarar för områden som regleras i lag. Det kan till exempel vara arbetsmiljölagen. Det innebär ett personligt straffrättsligt ansvar hos dig som chef.
Släpp taget och njut av din semester!
Att vara en effektiv chef under semestern handlar om att kunna släppa taget och lita på ditt team samtidigt som du behåller en övergripande syn på verksamheten. Genom att ha dessa ledarskapstips i bakhuvudet kan du som chef göra en betydande förändring i hur du hanterar semestern. Ta chansen att samla energi och kreativitet. När du är tillbaka på jobbet kommer du kunna vara en ännu starkare och mer närvarande ledare.
Behöver du rekrytera nya medarbetare?
Har du ett behov av att stärka upp arbetsstyrkan inför semestern eller hösten? Vi kan erbjuda hjälp i hela eller delar av rekryteringsprocessen. Vi har lång erfarenhet och bred kunskap inom ett flertal branscher.
Läs mer om hur vi på Lernia kan hjälpa till med er rekrytering.
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
Exitsamtalet – insikterna som stärker din organisation
När en medarbetare väljer att sluta på företaget öppnas en värdefull möjlighet för dig som chef att få insikter och feedback som kan göra din organisation starkare. Genom exitsamtal kan du identifiera förbättringsområden, öka medarbetarnöjdheten och se till att arbetsplatsen blir mer attraktiv för framtida talanger. Här är varför exitsamtal är ett måste – och hur du genomför dem på bästa sätt.
Ledarskap
Guide: 10 principer för nya chefer
Är du ny som chef och överväldigad av de nya utmaningarna? Den här guiden erbjuder dig tio tydliga och effektiva råd för att underlätta övergången från medarbetare till ledare. Lär dig att kartlägga din roll, utveckla en egen ledarskapsstil och skapa förtroende genom att föregå med gott exempel. Med hjälp av våra tips kan du bli en inspirerande och autentisk chef, redo att navigera både utmaningar och möjligheter.
Ledarskap
”Mitt positiva mindset är min superkraft!”
Frida Pålsson är vinnare av årets konsultchef 2024, den årliga utmärkelsen som ges ut av Kompetensföretagen. Frida nominerades av kollegor för sitt driv, färgstarka personlighet och förmåga att alltid hitta lösningar på vardagens utmaningar.
Du kanske också är intresserad av
Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.
Ledarskap
8 friskfaktorer – vägen till en välmående och effektiv arbetsplats
Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere? Hur kan vi skapa arbetsplatser där medarbetare är produktiva, känner sig välmående och engagerade?
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.