7 dödssynder – detta ska du som chef undvika till varje pris
Det kan vara svårt och utmanande att vara ledare. Alla gör misstag då och då, det är mänskligt. Men det finns några saker du måste låta bli.
Dödssynd 1: Har inte satt ramarna
När chefen ger för luddiga ramar kring det mesta.
– Medarbetaren måste veta vad som förväntas. Det kan handla om regelmässiga saker som lagar att förhålla sig till eller säkerhetsföreskrifter, men även förväntningarna på rollen. Att inte veta skapar onödig stress.
Dödssynd 2: Står med tidtagarur
När chefen har för snäva tidsramar.
– Chefen sätter upp ett mål. 10 000 muttrar ska produceras, det tar en timme under de allra bästa förhållanden. Men vad händer när någon medarbetare behöver gå på toa, är sjuk eller kommer en minut för sent från fikarasten? För snäva tidsramar där medarbetare pressas till orimliga arbetsvillkor skapar eskalerande problem. Det måste finnas marginaler.
Dödssynd 3: Ser medarbetaren som robot
När chefen missar de mjuka värdena.
– Vi är människor och vi leder människor. Många chefer gör misstaget att de stirrar sig blinda på siffror i Excelark. Eller om företaget står inför en omorganisation, då måste medarbetarnas tankar och känslor tas med. De är inte bara x antal personer som ska infogas i en ny struktur.
Behöver ditt företag fler medarbetare?
Dödssynd 4: Jobbar i stuprör
När mellanchefen fokuserar för mycket på att nå resultat i det egna teamet.
– Chefen ser bara den egna gruppen och missar att tänka in hela företaget. Hen fokuserar på att det egna skiftet ska klara sina mål, men glömmer att det är en gemensam kedja där alla skift ingår. Det leder till minskad produktivitet och kvalitet och bygger inte vi-känsla inom företaget.
Dödssynd 5: Plåstrar bara om
När chefen inte går till botten med problem som uppstår.
– Chefen sätter plåster och botar symtomen i stället för att ta itu med roten till problemet. En maskin läcker olja och hen torkar upp fläckarna. Men varför läcker maskinen? När vi sätter plåster, dyker nya symtom upp på samma grundproblem, om och om igen.
Dödssynd 6: Sopar konflikter under mattan
När chefen ser åt ett annat håll om konflikter uppstår.
– Om det är en konflikt på jobbet gäller det att ta tag i det. Har det blivit osämja mellan två medarbetare är det inte säkert att det löser sig av sig självt och det där kan ligga och gro och skapa dålig stämning. Konflikter leder till att medarbetare inte trivs och kanske presterar sämre.
Dödssynd 7: Måste ha rätt
När chefen måste ha sista ordet och att det hen säger är rätt.
– Det intressanta är inte vem som gör rätt och fel, utan fundera över vad som är vägen framåt. Som Dr Phil sa för 20 år sedan: ”Do you want to be right or happy?” Det är väldigt ovanligt att folk går till jobbet för att göra ett dåligt jobb. Är det någon som har gjort fel så försök att ge feedback med omtanke, säger Malin Trossing.
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
Exitsamtalet – insikterna som stärker din organisation
När en medarbetare väljer att sluta på företaget öppnas en värdefull möjlighet för dig som chef att få insikter och feedback som kan göra din organisation starkare. Genom exitsamtal kan du identifiera förbättringsområden, öka medarbetarnöjdheten och se till att arbetsplatsen blir mer attraktiv för framtida talanger. Här är varför exitsamtal är ett måste – och hur du genomför dem på bästa sätt.
Ledarskap
Guide: 10 principer för nya chefer
Är du ny som chef och överväldigad av de nya utmaningarna? Den här guiden erbjuder dig tio tydliga och effektiva råd för att underlätta övergången från medarbetare till ledare. Lär dig att kartlägga din roll, utveckla en egen ledarskapsstil och skapa förtroende genom att föregå med gott exempel. Med hjälp av våra tips kan du bli en inspirerande och autentisk chef, redo att navigera både utmaningar och möjligheter.
Ledarskap
”Mitt positiva mindset är min superkraft!”
Frida Pålsson är vinnare av årets konsultchef 2024, den årliga utmärkelsen som ges ut av Kompetensföretagen. Frida nominerades av kollegor för sitt driv, färgstarka personlighet och förmåga att alltid hitta lösningar på vardagens utmaningar.
Du kanske också är intresserad av
Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.
Ledarskap
8 friskfaktorer – vägen till en välmående och effektiv arbetsplats
Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere? Hur kan vi skapa arbetsplatser där medarbetare är produktiva, känner sig välmående och engagerade?
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.