5 fördomar som får kvinnor att rata industrin
Det finns en hel del fördomar som florerar kring industrin. Dessa gör att många kvinnor väljer andra karriärvägar. Vi frågar Marie Nilsson, ordförande på IF Metall, om hur det faktiskt ser ut och vad som kan göras för att förändra situationen.

Fördom 1
Det är ett tungt och smutsigt arbete.
Hur ser det ut?
– Det finns en gammal förlegad bild av industrin. Miljön i tillverkningsindustrin präglas i dag av ordning och reda, det är rent och snyggt. Sen finns det undantag med miljöer som fortfarande inte är optimala, men automatiseringen har gjort att en hel del av de tyngre och jobbiga arbetsuppgifterna har försvunnit. Dessutom är det som upplevs som tungt för en kvinna ofta tungt även för männen. Vissa arbetsplatser jag har besökt har infört hjälpmedel för tunga lyft och liknande först när en kvinna har börjat arbeta där, och då har männen ifrågasatt varför det inte har gjorts tidigare. Alla får förslitningsskador av för tunga lyft.
Hur behöver man arbeta vidare med detta?
– Det gäller att visa upp industrin, bjuda in och visa hur det faktiskt ser ut i dag.
Fördom 2
Man måste vara tuff för att klara sig i en mansdominerad miljö
Hur ser det ut?
– Nej, du måste inte vara tuff för att jobba i industrin, du ska vara dig själv. Däremot kan det vara ovant att jobba i en miljö där de flesta kollegor är män, så ser det fortfarande ut, 75 procent är män. Många män är väldigt glada för att industrin ändå går mot jämnare könsfördelning och tar väl hand sina kvinnliga kollegor.
Hur behöver man arbeta vidare med detta?
– Industrin måste fortsätta att lyfta upp kvinnliga förebilder för att attrahera fler kvinnor och minska den sneda könsfördelningen.
Fördom 3
Det är farligt och det sker ofta arbetsplatsolyckor
Hur ser det ut?
– Det blir bättre och bättre. Industrin är en riskfylld miljö med många kritiska moment. Människor och maskiner ska samsas under samma tak. Därför jobbar man aktivt med skydd och säkerhet. Det är viktigt att följa de regler och föreskrifter som finns, du får inte ta genvägar. Det är nolltolerans mot olyckor, men säkerheten kan alltid utvecklas.
Hur behöver man arbeta vidare med detta?
– Man måste fortsätta att jobba förebyggande. Om det sker en olycka måste man dra lärdom av det och se till att det inte händer igen. När någon ny investering ska göras eller när någon ny maskin ska sättas in är det även bra att låta facket vara med och säga sitt och se till att det blir rätt från början.
Fördom 4
Det är monotona arbetsuppgifter av löpandebandskaraktär
Hur ser det ut?
– Det finns fortfarande den typen av arbetsuppgifter, men det finns också väldigt komplexa och omväxlande arbetsuppgifter inom industrin. Hur arbetsuppgifterna ser ut beror helt på vilken produktion du arbetar i och vilken tjänst du har. Monotona jobb kan orsaka arbetsmiljöproblem. Vi jobbar därför för att våra medlemmar ska få mer utvecklande uppgifter och delas in i arbetslag där de roterar och får utföra olika arbetsuppgifter.
Hur behöver man arbeta vidare med detta?
– Det är viktigt att arbetsgivaren inser att innehållet i arbetsuppgifterna måste vara bredare om man ska attrahera nya medarbetare.
Fördom 5
Det finns en machokultur med mycket hård jargong
Hur ser det ut?
– Ja, på vissa platser är det så och det här är något som vi på IF Metall jobbar med att förändra, och som alla behöver arbeta med. Efter #metoo-vågen höjdes medvetenheten betydligt även inom våra branscher. Arbetet har intensifierats och en naturlig del är att bemöta och ifrågasätta övertramp.
Hur behöver man arbeta vidare med detta?
– Det är inte okej att uttrycka sig sexistiskt, och förekommer det måste man säga ifrån direkt. Det kanske inte alltid är så att jag förstår att jag säger något nedsättande, då behöver jag bli ifrågasatt. Det måste bli en diskussion kring detta.
Trots en del utmaningar och fördomar i industrin, vad är det allra bästa med att jobba i industrin?
– Det bästa med att jobba i industrin är att många känner en stor yrkesstolthet att vara med och tillverka produkter i världsklass tillsammans med sina arbetskamrater, säger Marie Nilsson.
Mer inom Ledarskap

Ledarskap
Webbinar: Psykologisk trygghet
Psykologisk trygghet har gått från mjukt HR-värde till affärskritiskt verktyg. Under det här webbinaret pratar vi om psykologisk trygghet och vikten av att jobba med det som ett nyckeltal för produktivitet och lönsamhet. Vi delar färsk data från en undersökning vi gjort tillsammans med Novus och inspirerande exempel från vardagen. Möt Liise Dahlqvist områdeschef på Lernia med lång erfarenhet inom HR och ledarskapsutveckling samt Petra Henriksson platschef på Lernia Bemanning & Rekrytering.

Ledarskap
Otrygghet bland unga anställda – vad du som chef kan göra
Psykologisk trygghet på arbetet har blivit ett allt viktigare begrepp i jobbvärlden. Den starka kopplingen mellan effektiva arbetsplatser och trygga medarbetare har gjort att många företag satsar på, och investerar i, den sociala arbetsmiljön.

Ledarskap
Feedback för chefer: Även du som ledare behöver återkoppling
Alla behöver återkoppling för att utvecklas. Även chefen mår bra av feedback från de anställda. Det tycker ledarskapsexperten Malin Trossing, som delar med sig av tips om hur man bjuder in till konstruktiv dialog.
Du kanske också är intresserad av

Hållbarhet och mångfald
Så lockar du fler kvinnliga kandidater till yrkesroller inom industrin
Inom industrin råder det ofta ojämn könsfördelning på arbetsplatserna. Genom rätt satsningar vid rekrytering kan ni som företag öka chanserna att locka fler kvinnor till arbetsplatserna.

Bemanningstips
Webbinar: Bemanningens ABC
Många företag använder sig av bemanning som en flexibel lösning för sina kompetensbehov. Lernia är den största uthyraren av arbetare i Sverige och vi får ofta agera bollplank till företag kring frågor som rör inhyrning. Vi vet att det är mycket man ska ha koll på. Utifrån våra erfarenheter och kunskaper har vi tagit fram ett matnyttigt webbinar där vi går igenom det du behöver kunna kring inhyrning.

Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.