< Bemanningstips
Malin Håkansson
Bemanningstips

Malin Håkansson, Varberg: ”Att lära känna organisationen är superviktigt!”

När en av Malin Håkanssons kunder var tvungna att dra ner på antal medarbetare som en följd av pandemin var hon redan väl förberedd. Något som inte hade varit möjligt om hon inte aktivt sett till att lära känna hela organisationen.


Malin Håkansson (1)

Malin Håkansson

Berätta om ditt arbete!

– Jag har hand om två stora avtal för Lernia bemanning, den ena kunden är i betongbranschen och den andra är en cykelfabrik. Totalt ansvarar jag för ungefär 70 konsulter. I grunden är jag säkerhetsingenjör, något som jag har mycket nytta av i min roll som konsultchef. Både när det gäller att hitta bra lösningar för kunderna och att skapa en så trygg arbetsplats som möjligt för mina konsulter. Då och då ber kunderna mig att vara med på deras säkerhetsronder. Det ser jag som ett tecken på att de också ser ett värde av min kunskap.

Hur kan en konsultchef bidra till ökad produktivitet, enligt dig?

– För mig är det otroligt viktigt att vara närvarande ute hos kund. Nu under pandemin blir det förstås mest telefonkontakt, men innan den slog till var jag på plats minst två gånger i veckan. Att vara med på driftmöten, höra vad som är i görningen, känna av stämningar, prata med facket, inofficiella ledare, kanske fånga upp en konflikt eller annat orosmoln – det är enormt mycket värt och gör att jag kan arbeta proaktivt och snabbt ordna lösningar.

Behöver du hjälp att hitta personal?

Har du något exempel på när ditt arbete ökade kundens produktivitet?

– En av våra kunder hade stora problem med hög sjukfrånvaro och bristande engagemang. När jag fick ansvaret för kunden bokade jag först upp möten med konsulterna. Där gick jag klart och tydligt igenom vad vi förväntade oss av dem, men även vad de kan förvänta sig av mig. I samma veva införde jag nya rutiner kring sjukfrånvaron, produktionsledarmöten, arbetsmiljön och säkerheten.

Bara det att jag visade intresse, frågade hur de mådde och trivdes på jobbet gjorde stor skillnad. Jag upplevde ingen negativitet alls från personalen, bara ökat förtroende från både från kund och konsulter. Inom 6 månader hade vi genom hårt arbete lyckats vända den negativa trenden.

Sjukfrånvaron hade sjunkit från 7 procent till 2,5 procent och vår personal trivdes så mycket bättre! Kunden tog efter vårt nya arbetssätt och vi fick ta över alla konsulter från det konkurrerande bolaget, vilket gjorde att vi dubblerade vår uthyrning!

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Jag sporras av helheten i rollen och av alla möten med människor. Men också av möjligheten att utveckla personalen och vår affär.

Fakta

Namn: Malin Håkansson
Titel: Konsultchef, Lernia bemanning
Ort: Varberg
När jag är ledig: Då är jag med min familj och vänner, men jag ägnar även tid åt musik, böcker, trädgård och träning.