< Rekrytera personal
Rekryteringsprocess

Vad kostar en rekrytering med rekryteringsföretag?

Att rekrytera rätt medarbetare är en viktig del i en organisations framgång. Samtidigt tar en rekryteringsprocess tid, och tid är pengar. Kostnaden för en rekrytering beror på många olika faktorer, exempelvis vilken bransch det rör sig om, rollens omfattning och komplexitet. Här reder vi ut vilka steg som ingår i en professionell rekryteringsprocess och vad det kan kosta.


Vad är det som kostar i en rekryteringsprocess? 

Självklart ser kostnaden olika ut beroende på om du väljer att sköta rekryteringen internt eller tar hjälp av ett rekryteringsföretag. Det kan kännas lockande att sköta rekryteringen på egen hand för att hålla nere kostnaden, men detta kan ofta visa sig bli mer kostsamt i längden. För att hålla hög kvalitet genom hela rekryteringsprocessen behöver tid läggas på rollbeskrivning, kravprofil, annons, urval, intervjuer, testning, referenstagning och inte minst på riktigt bra återkoppling till samtliga kandidater. När du väl har hittat rätt kompetens är avtalsskrivning, upplärning och onboarding av den nya medarbetaren delar som ändå kommer att falla på ditt bord. Att därför ta in experthjälp för själva rekryteringen är oftast betydligt mer kostnadseffektivt.  

I alla dessa steg är återkoppling och kommunikation ytterst viktigt. Att ta sig tiden som krävs för en ärlig och snabb dialog med samtliga sökanden är alltid värt det. Det är dessutom något som i allra högsta grad påverkar ert employer brand. 

Vanliga delar i en rekryteringsprocess – som alla kräver resurser i form av både tid och pengar – är:

  • 1

    Framtagning av behovsanalys och kravprofil för tjänsten.

  • 2

    Formulering av en tydlig och lockande jobbannons.

  • 3

    Publicering och marknadsföring av annonsen i sociala medier och på andra plattformar.

  • 4

    Sökning efter passande kandidater i databaser och nätverk (så kallad search/headhunting).

  • 5

    Urval och telefonintervjuer för att hitta rätt kandidater.

  • 6

    Genomförande av mer djupgående intervjuer med de bästa kandidaterna.

  • 7

    Genomförande av färdighets- och personlighetstester eller caselösningar (inte alltid).

  • 8

    Referenstagning.

  • 9

    Anställning.

  • 10

    Onboarding och upplärning.

  • 11

    Uppföljning och utvärdering.

Att göra om och göra rätt leder till kostsammare rekrytering 

Att ha en professionell hantering av alla viktiga steg i en rekrytering, kanske dessutom med flera parallella processer, är förstås något som kräver både fingertoppskänsla och en hel del tid. Tid som du skulle kunna lägga på annat.  

När det slarvas med exempelvis kravprofil eller referenstagning och du behöver göra om och göra rätt, innebär det såklart ett slöseri med både tid och pengar. Anlitar du i stället ett rekryteringsföretag med erfarenhet och kompetens, kan du känna dig trygg med att hela rekryteringsprocessen hanteras på ett sätt som ger kandidaterna en positiv upplevelse, och som dessutom hittar den bäst lämpade kandidaten både för rollen och för företaget. 

Felrekrytering

Vad påverkar kostnaden för en rekrytering? 

Utöver ovan nämnda steg varierar kostnaden för en rekrytering beroende på en rad faktorer, exempelvis: 

  • vilken bransch du verkar i 
  • vilken kompetens och sysselsättningsgrad du behöver rekrytera 
  • marknadsläget 
  • om du vill annonsera eller inte 
  • intern kompetens och erfarenhet inom rekrytering 
  • hur mycket tid och resurser du själv är villig att lägga på rekryteringen. 

Söker du till exempel en sällsynt specialist i en bransch där det råder kompetens- eller kandidatbrist kan det innebära att rekryteringsprocessen tar längre tid och därmed kostar mer. Därtill kanske du behöver genomföra olika tester, som kunskaps-, logik- och personlighetstester, eller satsa mer på annonsering för att nå ut till din önskade målgrupp. 

Två Byggarbetare Samtal

En felrekrytering kan bli kostsam

En felrekrytering kan bli onödigt kostsam, både i pengar räknat och i förlorad produktivitet. Att sätta en exakt siffra på vad en felrekrytering kostar är svårt, men i genomsnitt räknar man med att en felrekrytering kostar 700 000 kronor. Beroende på rollens komplexitet och senioritet kan det bli ännu dyrare. En mindre lyckad rekrytering kan också påverka moral och produktivitet hos dina befintliga teammedlemmar, och den kan även påverka din relation med kunder om de upplever en försämrad servicenivå.  

Det kan bli billigare i längden att anlita ett rekryteringsföretag 

Att anlita ett rekryteringsföretag innebär ofta att ni på längre sikt sparar pengar, då det minskar risken för felrekryteringar. Förutom att ni sparar tid som ni kan lägga på annat, så ökar chanserna att ni hittar rätt talang som stannar hos er länge. Professionella rekryterare har ett större nätverk, kan nå ut till fler kandidater och vet var de ska leta för att hitta rätt kompetens för just er.  

Är det däremot så att ni kan och vill sköta delar av rekryteringen själva, men behöver hjälp med vissa delar från ett rekryteringsföretag, kan det vara ett prisvärt alternativ. Ett rekryteringsföretag kan till exempel hjälpa till att utforma och publicera annonsen i lämpliga kanaler, och göra ett första kandidaturval, och så sköter ni själva rekryteringen därefter.  

Som du säkert redan förstått är det svårt att säga en exakt kostnad för en rekrytering, eftersom det beror så mycket på de omkringliggande faktorerna. För att göra det enklare för dig som behöver rekrytera att räkna på kostnaden, har vi skapat en priskalkylator där du kan få ett uppskattat prisintervall för de vanligaste yrkesrollerna som vi rekryterar till på Lernia.  

Skräddarsy din rekrytering med Rekrytering Online

Upptäck hur du snabbt och smidigt kan hitta rätt kandidater med Lernias digitala rekryteringstjänst. Spara tid och kostnader med en flexibel online-lösning som är skräddarsydd för att möta dina företagsbehov.

Digital Rekrytering Header 2

Prisvärda rekryteringar med Lernia 

Medan rekrytering är en nödvändig investering för alla organisationer, finns det sätt att minska riskerna och optimera den investering en rekryteringsprocess är. Genom att förstå vilka kostnader som ingår i en rekryteringsprocess, och undvika den kostnad en felrekrytering kan medföra, kan du optimera din rekryteringsprocess och skapa långsiktigt värde.  

Med Lernias rekryteringspaket får du expertis och stöd i varje steg av rekryteringsprocessen, något som sannolikt kommer att minska kostnaderna för rekryteringen. När ni väljer oss på Lernia erbjuder vi dessutom en garanti på tre månader – detta för att garantera att kostnaden inte blir större än avtalat och för att du som kund ska känna dig trygg hela rekryteringsprocessen igenom.