Ta hjälp av ChatGPT när du rekryterar
Rekrytering med hjälp av AI är ett brett och växande område inom HR. Det har många fördelar och möjligheter, men är också komplext och kan vara utmanande att använda. Ett konkret och smidigt sätt att börja för dig som rekryterar personal är att testa ChatGPT eller liknande digital tjänst när ni ska rekrytera med hjälp av AI.
Fördelar med att rekrytera med hjälp av AI
Att artificiell intelligens (AI) kan effektivisera och spara tid i rekryteringsprocesser är idag väl känt för de flesta inom HR-området. Teknologin används redan på många håll, från att automatisera, till att effektivisera flera delar av processen. Utvecklingen går mycket snabbt, och användningsområdena blir fler för varje dag.
Här är några exempel på hur rekrytering med hjälp av AI kan bidra till tidsbesparingar:
- Automatiserad CV-screening skannar och analyserar stora mängder CV:n och ansökningar kan snabbt identifiera de kandidater som bäst passar till kravprofilen.
- Chattbotar som är live 24/7 kan svara på grundläggande frågor från kandidater, guida dem genom ansökningsprocessen, och lagra nödvändig information.
- AI-baserade intervjuverktyg i rekryteringsprocessen kan samla in nödvändig information från kandidater, och genomföra första intervjuer genom att ställa fördefinierade frågor.
Applikationer som dessa bidrar till att tid och resurser kan sparas in, för såväl företag som enskilda rekryterare och kandidater. För dig som rekryterar är dock möjligheten att använda AI på sådana mer avancerade sätt beroende av ambitionsnivån i organisationen. Speciellt eftersom tekniskt kunnande och ett stabilt helhetsgrepp ofta ligger till grund för att utveckla eller implementera verktygen.
Samtidigt som rekrytering med AI-verktyg som ChatGPT eller Bing Chat kommer med många fördelar så ska man inte glömma att det i slutet av dagen handlar om att kombinera teknologins fördelar med rekrytering som det hantverk det är. Rekrytering med hjälp av AI kan aldrig, och bör inte, helt ersätta den mänskliga faktorn i en rekryteringsprocess.
AI-verktyg missar dels ofta den mänskliga erfarenheten den, som rekryterar tillför. Även risker kopplat till hantering av persondata är något som ställer krav på att en rekryteringsprocess med hjälp av AI hanteras på ett korrekt sätt.
Testa AI för rekrytering, redan i dag
I väntan på att avancerade AI-tjänster kommer på plats i din organisation, eller som ett komplement, kan du redan idag börja använda någon av de öppna AI-tjänsterna för AI-rekrytering som finns online. ChatGPT är kanske den mest kända, utvecklad av företaget OpenAI, grundat 2015 av bland andra Elon Musk och Sam Altman.
Flera stora teknikföretag, som IBM och Google, har tagit fram liknande plattformar. Microsofts variant Bing Chat finns tillgänglig på internet och kompletterades nyligen med tillägget Copilot för deras 365familj. Bing är den tjänst som mest liknar ChatGPT och du kan lugnt låta slumpen eller dina personliga preferenser avgöra vilken av de två du väljer.
Om du känner dig osäker på vilket verktyg du kan, eller får använda, kolla först med ditt företag vad som gäller hos just er avseende vilka verktyg som är säkra att använda i er rekryteringsprocess. Kanske får du inte använda det alls, eller så finns det tillämpad praxis på er arbetsplats som styr vilka AI-verktyg som ur ett säkerhetsperspektiv är godkända att använda. Kolla därför alltid först med din arbetsgivare vad som gäller.
Kom igång med AI-rekrytering med ChatGPT eller BingChat
Öppna den tjänst du vill använda. Du kan klicka på någon av dessa länkar: ChatGPT (chat.openai.com) eller Bing (bing.com), eller skriva in adressen i din webbläsare. Första gången du går in kan du behöva skapa ett användarkonto men det är enkelt och gratis, följ bara instruktionerna som kommer upp. Sen är det bara att skriva en prompt, det vill säga ett meddelande eller en fråga direkt i fritextrutan på skärmen och föra konversationen vidare precis som du skulle göra i en livechat.
4 konkreta användningsområden
AI-rekrytering med ChatGPT i rekryteringsprocessen
Du kan komma igång med rekrytering med AI och använda ChatGPT på flera sätt då det kommer till att effektivisera och förbättra rekryteringsprocessen.
Här är några konkreta exempel på hur AI kan bidra och underlätta i rekryteringsprocessen:
1. Skriva annonser och andra texter
ChatGPT kan formulera texter som är anpassade för olika målgrupper, kanaler och sammanhang. Skriv till exempel in de behov av kompetens du behöver fylla, eller be om en beskrivning av rollen. Alternativt, lägg in platsannonsen och begär att få den översatt till ett annat språk. Du kan också lägga in en formell kravprofil och be om en kort intresseväckande sammanfattning för sociala medier.
2. En första bedömning
Ladda upp kravprofilen för en tjänst tillsammans med en kandidats CV och ansökningsmaterial. Viktigt att tänka på i det här skedet av processen är att först anonymisera kandidatens CV så inga personuppgifter följer med. Detta genom att exempelvis ta bort all persondata kopplat till kandidaten.
För att vidare säkerställa anonymitet kan också företagsnamn ersättas med benämningar, exempelvis ”stort IT-företag” eller ”statlig myndighet”. Även projekt- eller arbetsbeskrivningar kan anonymiseras genom att ersättas av mer generella beskrivningar som belyser de färdigheter och erfarenheter som är relevanta för din kravprofil. Kom ihåg att granska CV:t noggrant innan du laddar upp det så att inga identifierbara uppgifter om kandidaten finns med.
När du känner dig klar med din anonymisering av CV:t, be ChatGPT om en analys och bedömning av hur väl kandidaten lever upp till kraven för rollen. Begär en sammanfattning av kandidatens viktigaste färdigheter, erfarenheter och eventuella röda flaggor.
3. Svar på vanliga frågor
Be ChatGPT att föreslå formuleringar av svar på vanliga frågor från kandidater. Det kan vara allt från företagskultur till anställningsvillkor. Du kan även ladda upp innehåll som du vill att svaren ska formuleras utifrån, till exempel årsredovisning eller värdegrundsdokument.
4. Förbereda intervjuer
Generera relevanta intervjufrågor genom att skriva in arbetsbeskrivningen för den specifika rollen, samt kandidatens erfarenhet. Du kan också be om tips på tester eller andra sätt att bedöma färdigheter eller kompetenser hos kandidaten. Ytterligare ett användningsområde är att ta hjälp med att identifiera oklarheter i tjänstebeskrivningen. På så sätt kan du få koll på områden som kandidaten kan tänkas ställa frågor eller vilja veta mer om.
Skräddarsy din rekrytering online
Upptäck hur du snabbt och smidigt kan hitta rätt kandidater med Lernias digitala rekryteringstjänst. Spara tid och kostnader med en flexibel online-lösning som är skräddarsydd för att möta dina företagsbehov.
Kombinera teknologin med din egen bedömning
Det är viktigt att notera att även om ChatGPT är ett kraftfullt verktyg, bör du inte förlita dig helt på den. En process som rekrytering inkluderar ju flera känsliga och komplexa beslut som kräver ett nyanserat förhållningssätt. Se därför teknologi som kan användas när du rekryterar med hjälp av AI som ett komplement till mänsklig bedömning, och balansera den med mänsklig expertis och fingertoppskänsla.
På så vis kan du optimera dina rekryteringar på bästa sätt. Ett tips är att identifiera vilka delar av processen som ChatGPT eller liknande verktyg kan göra mest nytta i, och var du gör bäst i att använda din egen erfarenhet och bedömningsförmåga för att processen ska bli optimal och fördomsfri. Som en start kan du ta del av ett urval för- och nackdelar med teknologin som följer nedan.
Nackdelar med att rekrytera med hjälp av AI
ChatGPT missar ofta den mänskliga insikten och erfarenheten som en mänsklig rekryterare kan tillföra.
- En av nackdelarna med rekrytering med hjälp av AI är svårigheter att förstå och anpassa sig till olika kulturella nyanser och kontexter, liksom branscher där det finns specialiserad terminologi eller tekniska termer. Detsamma gäller kring att mäta kandidaters emotionella intelligens och praktiska färdigheter.
- Risk för att fördomar eller diskriminerande element som finns med i den data som du laddar in, reproduceras och förstärks i de svar du får ut.
- En annan utmaning kopplat till rekrytering genom AI avser datasekretess och säkerhet, särskilt om rekryteringsprocessen involverar sådan data, exempelvis konfidentiell information. Konkret innebär det att uppgifter om ditt företag, kandidatens bakgrund, andra personuppgifter och annat som du skriver in i Chat GPT kan bli tillgänglig för andra användare.
Fördelar med att använda AI vid rekrytering
ChatGPT kan minska arbetsbelastningen för rekryterare genom att automatisera upprepande uppgifter och administration, vilket frigör tid och leder till att fokus kan läggas på strategiska och kvalitativa aspekter.
- Att ta hjälp av AI-verktyg när du ska rekrytera skapar möjligheten att automatisera och snabba upp vissa delar av rekryteringsprocessen, till exempel att svara på grundläggande frågor från kandidater eller genomföra första intervjuer. På organisationsnivå finns stora möjligheter att till exempel hantera stora volymer av ansökningar, analysera trender hos potentiella arbetssökande och erbjuda 24/7 tillgänglighet för enklare frågor från kandidater.
- Att rekrytera genom AI kan även bidra till minskad risk för mänskliga misstag och fördomar genom att tillämpa samma kriterier och frågor på alla kandidater.
- Kapacitet att förstå och generera text på olika språk kan vara till nytta i internationella rekryteringsprocesser.
Så får du medarbetare med rätt personliga egenskaper
Ta del av vår guide – för dig som är ledare och vill veta mer om vikten av rätt personliga egenskaper hos dina medarbetare.
Mer inom Rekrytera personal
Rekrytera personal
Vad kostar en rekrytering med rekryteringsföretag?
Att rekrytera rätt medarbetare är en viktig del i en organisations framgång. Samtidigt tar en rekryteringsprocess tid, och tid är pengar. Kostnaden för en rekrytering beror på många olika faktorer, exempelvis vilken bransch det rör sig om, rollens omfattning och komplexitet. Här reder vi ut vilka steg som ingår i en professionell rekryteringsprocess och vad det kan kosta.
Rekrytera personal
Nytt digitalt verktyg hjälper företagen att rekrytera snabbt och smidigt
Rekrytering Online är framtagen för att möta den alltmer digitaliserade kundresan och samtidigt behålla det personliga mötet. Christian Hultén berättar om lanseringen av Lernias nya verktyg i en intervju.
Rekrytera personal
Kompetensbaserad rekrytering
Dags att rekrytera personal igen? Att lyckas med rekryteringen och hitta rätt person är inte alltid enkelt och det är lätt att låta magkänslan få styra, ibland helt omedvetet. Genom att använda sig av systematiska och faktabaserade rekryteringsprocesser minimerar du risken att gå fel. En populär rekryteringsmetod är den som kallas för Kompetensbaserad rekrytering. Men vad innebär den metoden och hur kan du som chef eller rekryterare dra nytta av den för att hitta rätt kandidater för ditt företag?
Du kanske också är intresserad av
Bemanningstips
Navigera den nya 24-månadersregeln rätt
Upplever du att 24-månadersregeln är svårnavigerad? Oroa dig inte – vi har samlat de viktigaste tipsen för dig som hyr in personal! Med vår hjälp får du full koll på inhyrningstider, anställningserbjudande, ersättning och allt annat du behöver veta för att följa lagen. På Lernia erbjuder vi dessutom smarta verktyg där du själv kan följa dina konsulters inhyrningstid.
Ledarskap
Effektiv onboarding skapar värde för hela ditt team
Onboarding är processen från det att en person skriver under sitt anställningsavtal, till att personen är en del av teamet fullt ut, och känner sig hemma i både arbetsuppgifter och företagskulturen. Med rätt verktyg och kunskap kan du optimera onboardingprocessen och skapa bestående värde för dina medarbetare och för organisationen i stort.
Ledarskap
Guide: Så kommer ni igång med ert employer branding-arbete i 7 steg
Har ni en employer branding-strategi på plats? Alla organisationer har ett employer brand som beskriver hur de vill uppfattas som arbetsgivare. Att bygga ett starkt employer brand är inte bara viktigt för att attrahera rätt talanger utan även för att behålla nöjda medarbetare. I den här guiden går vi igenom i 7 tydliga steg hur ni kan komma igång med ert employer branding-arbete.