Så behåller ni värdefulla medarbetare längre
I dag är det viktigare än någonsin att behålla bra medarbetare, och se till att de stannar länge. Rådande kandidat- och kompetensbrist är ett faktum som skapar stora utmaningar, men med rätt strategier och verktyg kan ni behålla befintliga talanger i verksamheten – och samtidigt attrahera nya medarbetare som rustar er för framtiden.
Hur kan du stävja kompetensbrist?
Attrahera talanger och tillvara ta kompetens i organisationen
Det finns framför allt två aspekter som kräver fokus för att stävja ett företags kompetensbrist. Dels är det vikten av att attrahera nya talanger och uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Dels är det att kunna ta tillvara på den kompetens som redan finns i organisationen.
Undersökning visar
Varannan svensk ville byta arbetsplats under 2022
Enligt en ny undersökning från Personio som undersökt små- och medelstora företag ville varannan svensk byta arbetsplats under 2022. Det gör kompetensförsörjning till en ganska svettig utmaning för dagens ledare. Att det dessutom råder kandidatbrist i de flesta branscher gör frågan till en tickande bomb, där det enda sättet att stoppa den från att brisera är att fokusera på lösningarna. Så hur får vi då personal att trivas och vilja stanna kvar i företaget? Jo, genom att investera i framtiden.
Behåll medarbetare med kompetensutveckling
Ärlighet i rekryteringsprocessen
Ett vanligt fel många arbetsgivare gör i rekryteringen är att hålla inne på de utmaningar och eventuella stressfaktorer som ingår i tjänsten. Här är det alltid bättre att vara rak och ärlig i rekryteringsprocessen. Självklart ska fördelarna med att arbeta hos er lyftas fram, men var redan från början tydlig med de utmaningar som finns. På så sätt skapas en ärlig bild som ger kandidaten en chans att veta vad som förväntas av dem. Med en medarbetare som är beredd på vad vardagen kan innebära slipper ni besvikelser, avhopp och plötsliga förändringar.
Lönen en tydlig faktor
Uppskattning från chefen och bättre förmåner uppges vara två stora skäl när en talang lämnar ett befintligt jobb. Starka skäl att stanna är löneökning, beröm och bonus. Fundera över vad ni kan göra för att ge era medarbetare uppskattning, både ekonomiskt och verbalt. Vänta inte med att ge värdefull personal anledningar till att stanna kvar.
Hygienfaktor
Balans i livet
Ett sätt att behålla medarbetare i organisationen är att fokusera på personalens välbefinnande. Balans mellan arbete och fritid är viktigt för många, inte minst efter pandemin. Balans har gått från att vara ett önskemål, till att bli en hygienfaktor som medarbetare numera i allt högre utsträckning kräver av arbetsplatsen. Det ställer visserligen höga krav på ledarskapet, men ökad livskvalitet har också visat sig skapa högre produktivitet. Här vinner alltså alla på att ni möjliggör för balans mellan arbete och fritid.
Olika medarbetare har olika behov
Som individer är vi alla olika. Det som är viktigt för den ena är oväsentligt för den andra. Det bästa sättet för att ta reda på vad varje enskild medarbetare behöver i sin yrkesroll för att vilja stanna hos er och utvecklas tillsammans med ert bolag är förstås att fråga dem.
Skillnad på yngre och äldre medarbetare
Är målet att både behålla och attrahera ny kompetens från den yngre generationen kan det vara bra att veta vad de uppskattar. Till exempel genom att identifiera viktiga motivationsfaktorer och önskemål. År 2022 är det bland annat ett starkt varumärke, tydlig Employer branding och samhällsfokus som toppar listan över vad unga talanger tycker är viktigt. Krav och behov från yngre medarbetare ser troligtvis annorlunda ut än dem från äldre medarbetare. Och här finns garanterat bra kompetens som inte alltid nyttjas fullt ut. Äldre har en tuff position på arbetsmarknaden och åldersdiskriminering börjar tidigare än man kanske tror, redan vid 40 års ålder. Genom att vara väl medveten om åldersdiskriminering ser ni till att inte utesluta värdefulla medarbetare från konversationerna, utan nyttjar den erfarenhet och kunskap som redan finns i organisationen.
Uppmuntra mångfald
Förutom åldersdiskriminering kan det vara bra att vara medveten om diskriminering i stort. Inte bara för att det faktiskt är olagligt, utan också för att kunna förstå och identifiera egna fördomar när det gäller rekrytering. Hitta värdefull kompetens och behåll den genom att se till att ge alla samma chans. Anpassa kommunikationen i arbetsgruppen så att den passar alla och se till att ni kommunicerar att alla är välkomna – i alla steg. Mångfald skapar arbetsgrupper med en mängd olika perspektiv – ett framgångsrecept för både lönsamhet och innovation helt enkelt.
Trivsel och friskfaktorer för att behålla medarbetare
Många som byter jobb gör det på grund av att den nuvarande arbetsmiljön är alltför stressfull. Möjlighet att påverka sin roll, återkoppling, uppmuntran och förebyggande åtgärder för psykisk och fysisk hälsa – det är friskfaktorer som får medarbetarna att vilja stanna kvar. Det bästa sättet att ta reda på vad personalen tycker är viktigt, är att helt enkelt fråga dem. När medarbetarnas önskemål gällande arbetsmiljö är uttalade, blir det genast enklare att prioritera.
Och slutligen – ledarskapet
Relationen till våra kollegor och chefer är avgörande när det gäller trivseln på arbetsplatsen. De medarbetare som kommer överens med chefen och tycker att ledarskapet fungerar är också mer benägna att stanna kvar, även om de får ett annat erbjudande. Men olika typer av medarbetare fungerar med olika typer av ledarskapsstilar, så det är inte helt enkelt. Här är det viktigt att kontinuerligt stämma av hur relationen fungerar och uppmuntra ett tillitsfullt ledarskap – som får dina nyckelmedarbetare att vilja stanna och jobba vidare mot era gemensamma mål och visioner för framtiden.
Vårt rekryteringserbjudande
Så kan Lernia hjälpa ditt företag med rekryteringslösningar nu och i framtiden
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
Exitsamtalet – insikterna som stärker din organisation
När en medarbetare väljer att sluta på företaget öppnas en värdefull möjlighet för dig som chef att få insikter och feedback som kan göra din organisation starkare. Genom exitsamtal kan du identifiera förbättringsområden, öka medarbetarnöjdheten och se till att arbetsplatsen blir mer attraktiv för framtida talanger. Här är varför exitsamtal är ett måste – och hur du genomför dem på bästa sätt.
Ledarskap
Guide: 10 principer för nya chefer
Är du ny som chef och överväldigad av de nya utmaningarna? Den här guiden erbjuder dig tio tydliga och effektiva råd för att underlätta övergången från medarbetare till ledare. Lär dig att kartlägga din roll, utveckla en egen ledarskapsstil och skapa förtroende genom att föregå med gott exempel. Med hjälp av våra tips kan du bli en inspirerande och autentisk chef, redo att navigera både utmaningar och möjligheter.
Ledarskap
”Mitt positiva mindset är min superkraft!”
Frida Pålsson är vinnare av årets konsultchef 2024, den årliga utmärkelsen som ges ut av Kompetensföretagen. Frida nominerades av kollegor för sitt driv, färgstarka personlighet och förmåga att alltid hitta lösningar på vardagens utmaningar.
Du kanske också är intresserad av
Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.
Ledarskap
8 friskfaktorer – vägen till en välmående och effektiv arbetsplats
Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere? Hur kan vi skapa arbetsplatser där medarbetare är produktiva, känner sig välmående och engagerade?
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.