Guide: Kompetensförsörjning för ett mer hållbart arbetsliv
I den här guiden får du fördjupade insikter om hur arbetsmarknaden ser ut i dag och på lång sikt, vilka krav som kommer att ställas och hur du som arbetsgivare kan tänka och agera för att själv ta kontrollen över er kompetensförsörjning och skapa ett mer hållbart arbetsliv.
Ur innehållet
Kompetensförsörjning för ett mer hållbart arbetsliv
- Så ser utmaningarna ut på dagens arbetsmarknad
- Hur ser framtidens arbetsliv ut?
- Därför är potential viktigare än exakt matchning
- Så kan arbetsgivarna själva skapa den kompetens de behöver
Mer inom Kompetensutveckling
Kompetensutveckling
Kompetensinventering – så minskar du risken för kompetensbrist
Kompetensinventering har blivit ett allt viktigare verktyg för att motverka kompetensbrist på arbetsplatsen. Arbetsmarknaden är i förändring. Med både digitalisering och globalisering som driver på innovation och informationsutbyte, kommer kompetensförsörjning vara avgörande för företag som vill växa och behålla sin konkurrenskraft.
Kompetensutveckling
Fråga experten: Hur kompetenssäkrar jag bäst mina medarbetare (anställda och konsulter)?
En riktig kompetenshöjare kan vara att säkerställa att medarbetare och konsulter löpande får möjlighet att tänka igenom och också se över vad de själva anser att de behöver för kompetenshöjande aktiviteter. Om det till exempel saknas kunskap i ett system, eller i en process, så kan ett enkelt sätt att höja kompetensen vara att utbilda sin medarbetare i detta.
Kompetensutveckling
Högre krav på svetskoordinatorer – så kvalitetssäkrar du personalen
En felaktigt utförd svets kan medföra stora kostnader, risker och besvär för både kund och tillverkare. Kraven på kvalitet och säkerhet ökar och därmed behovet av att certifiera svetskoordinatorer. Lindesbergs kommun utbildar därför sina svetslärare i IWS.
Du kanske också är intresserad av
Ledarskap
Successionsplanering – vikten av att kartlägga kompetens
Vad händer när en nyckelperson i företaget slutar, blir sjuk eller har semester? Att ha en strategi på plats för att säkerställa att kunskap och kompetens som är viktiga för verksamheten inte går förlorad är A och O för att hålla verksamheten igång. En sådan strategi kallas successionsplanering och går ut på att hitta, ta hand om och utveckla talanger inom den egna personalgruppen som kan ta över viktiga roller när det behövs. I den här artikeln går vi igenom vikten av att kartlägga kompetens för att säkra upp företagets kompetensbas.
Ledarskap
Upskilling och Reskilling
På dagens snabbt föränderliga marknad skapar ny teknik och innovation många nya möjligheter, men ställer också krav på nya kompetenser. Enligt World Economic Forums rapport om framtidens jobb kommer en betydande del av arbetskraften att behöva omskolning och kompetensutveckling för att möta de krav den tekniska utvecklingen medför.