< Ledarskap
Svara Medarbetarsamtal 2000X1051
Ledarskap

5 svåra medarbetarsamtal – så handskas du med dem

Att hantera känsliga samtal med medarbetare är en utmaning för många chefer. Det kan handla om allt från uppsägningar och psykisk ohälsa till missbruk och mobbning. Författaren och psykologen Åsa-Mia Fellinger delar här sina bästa råd för hur man kan hantera dessa fem svåra samtal effektivt.


Förberedelse för känsliga medarbetarsamtal 

Det är viktigt att vara väl förberedd och skapa en trygg och professionell atmosfär för att hantera känsliga samtal på bästa sätt. 

  • Välj en privat och ostörd plats: Se till att ni kan sitta ostörda utan risk för avbrott. 
  • Tänk på kroppsspråket: Håll ögonkontakt, ha en öppen kroppshållning och visa att du lyssnar aktivt. 
  • Förbered dig mentalt: Tänk igenom samtalets syfte och struktur, samt hur du bäst kan kommunicera ditt budskap på ett empatiskt sätt. 
  • Ha all nödvändig information tillgänglig: Se till att ha relevanta dokument och information till hands för att kunna svara på frågor och ge tydliga förklaringar. 

Videolänk det näst bästa alternativet

I dagens arbetsmiljö, där det även är vanligt att jobba hemifrån, måste samtal ibland tas via telefon eller videolänk. I vissa fall kan även de mest utmanande samtalen behöva ske på distans. Åsa-Mia Fellinger rekommenderar videolänk som det näst bästa alternativet om ett fysiskt möte inte är möjligt. 

– Då ser ni i alla fall varandra, men var ödmjuk och beklaga att det inte är möjligt att ta samtalet öga mot öga, säger hon. 

Sommarbemanning Dator

Förberedelse för känsliga medarbetarsamtal på distans

  • Se till att du har bra ljus och en stabil internetuppkoppling. 

  • Titta i kameran och håll ögonkontakt. 

  • Välj en lugn och tyst miljö. 

Åsa-Mia Fellinger påpekar också att det är viktigt att se över de praktiska detaljerna så att allt fungerar: 

– Se till att det är bra ljus där du sitter, luta dig inte över kameran så att det blir en konstig vinkel. Titta i ögonen. Placera dig själv i en lugn miljö där du inte störs, kontrollera att ljudet fungerar och att det hörs bra i micken. Det är också viktigt att du har en bra uppkoppling." 

Två Män Samtalar 1 Mellansektion

5 svåra medarbetarsamtal

1. Uppsägningar 

När företaget går dåligt kan uppsägningar bli nödvändiga. Förbered dig genom att säkerställa att den arbetsrättsliga processen följs och inkopplingen av facket är genomförd. Det är viktigt att ha en tydlig och strukturerad plan för samtalet. Håll samtalet kort och tydligt, och förklara varför uppsägningen sker utan att linda in det. Var empatisk men rak på sak, och undvik att ge intryck av att det finns utrymme för diskussion om beslutet är slutgiltigt. 

– Om personen behöver någon att prata med, föreslå att hen vänder sig till vårdcentralen eller företagshälsovården för stöd och råd, säger Åsa-Mia Fellinger. 

2. Psykisk ohälsa 

Om en medarbetare visar tecken på stress eller depression, är det viktigt att agera snabbt och med omsorg. Boka ett enskilt möte och prata med medarbetaren om hur de mår. Visa empati och förståelse, och var lyhörd för deras upplevelser. Diskutera om arbetsbördan kan minskas eller om arbetsuppgifterna kan anpassas för att minska stressen. 

Extrapersonal vid arbetstoppar?

3. Mobbning och trakasserier 

Mobbning på arbetsplatsen måste alltid tas på allvar. Boka individuella möten med de inblandade för att få en klar bild av situationen. Lyssna noggrant på båda parter och var tydlig med att trakasserier inte accepteras på arbetsplatsen. Diskutera hur ni ska prata med varandra på jobbet och skapa en plan för hur ni kan förbättra arbetsmiljön. 

Åsa-Mia Fellinger betonar att om det framkommer att någon har trakasserat en kollega, är det viktigt att vara extremt tydlig med att sådant beteende inte tolereras och att det i värsta fall kan leda till uppsägning. Hon understryker att "vi bara skämtade ju" inte är en acceptabel ursäkt och att respekt för alla medarbetare är grundläggande. 

4. Missbruk 

Om du misstänker att en medarbetare har ett missbruksproblem, är det viktigt att agera snabbt och med omsorg. Samla bevis på beteenden som stödjer dina misstankar, såsom att personen har kommit sent till möten eller luktar alkohol. Boka ett privat möte och uttryck dina bekymmer direkt. Ställ frågor och ge personen en möjlighet att förklara sig. Tyvärr är det vanligt att personer med missbruksproblem förnekar problemen, men visa att du bryr dig och vill hjälpa. 

Koppla in företagshälsovården eller en läkare specialiserad på missbruk för att skapa en behandlingsplan tillsammans. Om medarbetaren har uppgifter som absolut inte får utföras med alkohol i kroppen, säkerställ att dessa arbetsuppgifter omedelbart stoppas tills ni fått bevis på att personen är ren. 

Svåra Samtal Chef

Att hantera känsliga samtal med medarbetare är en utmaning för många chefer.

5. Personlig hygien 

Om en medarbetare har problem med personlig hygien som påverkar arbetsmiljön, ta upp det direkt och ärligt i ett privat möte. Förklara att det har kommit till din kännedom att kollegorna har uttryckt missnöje över situationen, och att det påverkar arbetsmiljön negativt. Var rak och undvik omskrivningar, men visa också förståelse och erbjud stöd. Fråga om personen själv har märkt av problemet och be att hen tar itu med det. Poängtera att du i övrigt är nöjd med personens arbetsinsats och att detta samtal endast syftar till att förbättra arbetsmiljön för alla. 

– Det här är något vi tycker är jättepinsamt och det väcker många reaktioner av skam. Det är många chefers mardröm, icke desto mindre är det viktigt att ta tag i. Du kan lägga fram det som att 'jag har en sak jag skulle vilja ta upp med dig som inte känns så bra'," säger Åsa-Mia Fellinger, leg psykolog och leg psykoterapeut. 

7 råd på vägen

Sammanfattning

  • Förberedelse är nyckeln: Skapa en trygg och professionell atmosfär, välj en ostörd plats, tänk på kroppsspråket, och förbered dig mentalt inför samtalen. 

  • Hantera samtal på distans: Använd videolänk om fysiska möten inte är möjliga, se till att ha bra ljus och stabil internetuppkoppling, och håll ögonkontakt via kameran. 

  • Uppsägningar: Var empatisk men rak på sak, följ en strukturerad plan och erbjud stöd genom vårdcentral eller företagshälsovård vid behov. 

  • Psykisk ohälsa: Agera snabbt, visa empati, anpassa arbetsuppgifter vid behov och erbjuda professionell hjälp via företagshälsovård eller husläkare. 

  • Mobbning och trakasserier: Ta det på allvar, lyssna noggrant på båda parter, var tydlig med nolltolerans och skapa en plan för att förbättra arbetsmiljön. 

  • Missbruk: Samla bevis, uttryck dina bekymmer, involvera företagshälsovård eller läkare specialiserad på missbruk, och skapa en behandlingsplan. 

  • Personlig hygien: Ta upp problemet direkt och ärligt, visa förståelse och erbjud stöd, och poängtera att samtalet syftar till att förbättra arbetsmiljön. 

Vill du lära dig mer om effektiva medarbetarsamtal?

Läs vår artikel om att hålla utvecklingssamtal som gör skillnad!

Mer inom Ledarskap

Du kanske också är intresserad av