< Arbetsmiljö
Grupp Människor TJM

Har ni koll på internationella arbetsmiljödagen?

Internationella arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health at Work”, är en FN-dag som funnits sedan 2003 och uppmärksammas för att främja ett säkert, hälsosamt och hållbart arbetsliv. Många arbetsgivare passar på att fokusera lite extra på arbetsmiljö just den här dagen. Är ni en av dem? På Lernia kör vi en hel arbetsmiljövecka!


Vad kan du göra för att förbättra arbetsmiljön på er arbetsplats?

För oss på Lernia har arbetsmiljö hög prioritet och vi vill inför den här dagen uppmuntra alla våra kunder, samarbetspartners och arbetsgivare generellt till att passa på att göra någonting arbetsmiljörelaterat. Det behöver inte vara något revolutionerande utan det enkla räcker långt. Det viktiga är att det förbättrar er arbetsmiljö på det ena eller andra sättet. Vi har pratat med Anna Bladini hos Lernia, expert på arbetsmiljöfrågor med 15 års erfarenhet inom området. Anna berättar om vad hon tycker är viktigt att tänka på vid arbetsmiljöarbete: 

Anna Bladnini 2

5 tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet

Tips från experten

  • Fundera på följande: Vad är arbetsmiljö för oss? 

  • Delaktighet och engagemangsskapande – arbetsmiljö är allas fråga. Involvera gärna hela er arbetsplats i frågor kopplade till arbetsmiljö för att öka engagemanget inom hela bolaget. 

  • Låt aktiviteterna röra sig brett och fritt, undvik att styra dem alltför hårt. 

  • Kom ihåg att det inte behöver vara avancerat eller påkostat. 

  • Få det som ska göras gjort och låt det enkla vara gott nog. 

Hur jobbar Lernia med arbetsmiljö?

Arbetsmiljöfrågor är en högt prioriterad fråga för oss och det handlar inte bara om att efterfölja lagar och regler. Vi vet hur viktigt arbetet är för att kunna leverera bra resultat över tid. Hållbara medarbetare som trivs gör också ett bra jobb. Vi jobbar för att god arbetsmiljö ska genomsyra allt vi gör och vi ser det som en bred fråga. Det handlar ju om så mycket mer än bara den fysiska miljön.  

Den här veckan, vill vi som sagt, ge frågor kopplade till arbetsmiljö lite extra fokus och synlighet genom att arrangera en hel arbetsmiljövecka i anknytning till internationella arbetsmiljödagen. Det här innebär att vi under dessa dagar kommer ha fullt fokus på arbetsmiljöfrågor och aktiviteter. Låt oss berätta vad vi gör och ta gärna inspiration av våra aktiviteter och använd dessa hos er! 

 

Medarbetarengagemang Mellansektionsbild 2

Våra aktiviteter under arbetsmiljöveckan

Initiativ med våra konsulter och på våra lokala kontor   

Vi har gett alla verksamheter runt om i landet i uppgift att fritt planera för någon aktivitet som ska genomföras under veckan, och den ska vara kopplad till arbetsmiljö, hälsa eller säkerhet. Aktiviteter som planeras genomföras runt om i landet för våra konsulter och på våra olika kontor är allt från aktiviteter som till exempel skyddsronder, walk and talk-möten, stegtävlingar, innebandy- eller volleybollturneringar. Målet är att stärka teamet och samtidigt få bra hälsoeffekter. Till vissa av våra kontor är du som kund inbjuden för att tillsammans med vår personal diskutera och lyfta gemensamma frågor – som exempelvis det delade arbetsmiljöansvaret – för att just stärka vårt samarbete med varandra.  

Virtuella lunchpromenader 

Under arbetsmiljöveckan går vi på lunchpromenader tillsammans. Promenaderna sker virtuellt där Lernias medarbetare, oavsett var de befinner sig i landet kan få sällskap av en kollega från ett annat kontor i en annan stad. 

Digitala rörelsepauser 

Vi kommer genomföra korta rörelsepauser som fokuserar på olika delar av kroppen om cirka tio minuter med instruktör. Pauserna är till för att göra våra medarbetare uppmärksamma på effekten av små korta rörelsepauser. Samtidigt hoppas vi kunna inspirera till att röra sig mer under arbetsdagen.  

Internutbildningar

Vi kommer hålla internutbildningar både för chefer och medarbetare med lite olika inriktning, bland annat:  

  • Fokus på alkohol, droger och spelmissbruk för att vi ska bli bättre rustade och få fungerande verktyg. Våra chefer får extra kunskapspåfyllning i att hantera dessa frågor vid distansledarskap.  
  • Kontorsergonomi, vilket ökar medvetenheten och minskar risker. 
  • Att jobba smart digitalt, och skapa en arbetsvardag för att optimera hjärnans funktioner. Vilka smarta digitala verktyg finns att tillgå? Hur kan vi skapa kontroll och förbättra den digitala arbetsmiljön? 
Arbetsmiljö Dator

Vad inspirerar dig?

Hitta gärna inspiration bland de aktiviteter Lernia genomför under veckan eller hitta på något helt annat. Lycka till med ert arbetsmiljöarbete och kom ihåg att ”Det enkla räcker långt!”