Har ni koll på internationella arbetsmiljödagen?
Internationella arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health at Work”, är en FN-dag som funnits sedan 2003 och uppmärksammas för att främja ett säkert, hälsosamt och hållbart arbetsliv. Många arbetsgivare passar på att fokusera lite extra på arbetsmiljö just den här dagen. Är ni en av dem? På Lernia kör vi en hel arbetsmiljövecka!
Vad kan du göra för att förbättra arbetsmiljön på er arbetsplats?
För oss på Lernia har arbetsmiljö hög prioritet och vi vill inför den här dagen uppmuntra alla våra kunder, samarbetspartners och arbetsgivare generellt till att passa på att göra någonting arbetsmiljörelaterat. Det behöver inte vara något revolutionerande utan det enkla räcker långt. Det viktiga är att det förbättrar er arbetsmiljö på det ena eller andra sättet. Vi har pratat med Anna Bladini hos Lernia, expert på arbetsmiljöfrågor med 15 års erfarenhet inom området. Anna berättar om vad hon tycker är viktigt att tänka på vid arbetsmiljöarbete:
5 tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet
Tips från experten
Fundera på följande: Vad är arbetsmiljö för oss?
Delaktighet och engagemangsskapande – arbetsmiljö är allas fråga. Involvera gärna hela er arbetsplats i frågor kopplade till arbetsmiljö för att öka engagemanget inom hela bolaget.
Låt aktiviteterna röra sig brett och fritt, undvik att styra dem alltför hårt.
Kom ihåg att det inte behöver vara avancerat eller påkostat.
Få det som ska göras gjort och låt det enkla vara gott nog.
Hur jobbar Lernia med arbetsmiljö?
Arbetsmiljöfrågor är en högt prioriterad fråga för oss och det handlar inte bara om att efterfölja lagar och regler. Vi vet hur viktigt arbetet är för att kunna leverera bra resultat över tid. Hållbara medarbetare som trivs gör också ett bra jobb. Vi jobbar för att god arbetsmiljö ska genomsyra allt vi gör och vi ser det som en bred fråga. Det handlar ju om så mycket mer än bara den fysiska miljön.
Den här veckan, vill vi som sagt, ge frågor kopplade till arbetsmiljö lite extra fokus och synlighet genom att arrangera en hel arbetsmiljövecka i anknytning till internationella arbetsmiljödagen. Det här innebär att vi under dessa dagar kommer ha fullt fokus på arbetsmiljöfrågor och aktiviteter. Låt oss berätta vad vi gör och ta gärna inspiration av våra aktiviteter och använd dessa hos er!
Våra aktiviteter under arbetsmiljöveckan
Initiativ med våra konsulter och på våra lokala kontor
Vi har gett alla verksamheter runt om i landet i uppgift att fritt planera för någon aktivitet som ska genomföras under veckan, och den ska vara kopplad till arbetsmiljö, hälsa eller säkerhet. Aktiviteter som planeras genomföras runt om i landet för våra konsulter och på våra olika kontor är allt från aktiviteter som till exempel skyddsronder, walk and talk-möten, stegtävlingar, innebandy- eller volleybollturneringar. Målet är att stärka teamet och samtidigt få bra hälsoeffekter. Till vissa av våra kontor är du som kund inbjuden för att tillsammans med vår personal diskutera och lyfta gemensamma frågor – som exempelvis det delade arbetsmiljöansvaret – för att just stärka vårt samarbete med varandra.
Virtuella lunchpromenader
Under arbetsmiljöveckan går vi på lunchpromenader tillsammans. Promenaderna sker virtuellt där Lernias medarbetare, oavsett var de befinner sig i landet kan få sällskap av en kollega från ett annat kontor i en annan stad.
Digitala rörelsepauser
Vi kommer genomföra korta rörelsepauser som fokuserar på olika delar av kroppen om cirka tio minuter med instruktör. Pauserna är till för att göra våra medarbetare uppmärksamma på effekten av små korta rörelsepauser. Samtidigt hoppas vi kunna inspirera till att röra sig mer under arbetsdagen.
Internutbildningar
Vi kommer hålla internutbildningar både för chefer och medarbetare med lite olika inriktning, bland annat:
- Fokus på alkohol, droger och spelmissbruk för att vi ska bli bättre rustade och få fungerande verktyg. Våra chefer får extra kunskapspåfyllning i att hantera dessa frågor vid distansledarskap.
- Kontorsergonomi, vilket ökar medvetenheten och minskar risker.
- Att jobba smart digitalt, och skapa en arbetsvardag för att optimera hjärnans funktioner. Vilka smarta digitala verktyg finns att tillgå? Hur kan vi skapa kontroll och förbättra den digitala arbetsmiljön?
Vad inspirerar dig?
Hitta gärna inspiration bland de aktiviteter Lernia genomför under veckan eller hitta på något helt annat. Lycka till med ert arbetsmiljöarbete och kom ihåg att ”Det enkla räcker långt!”
Mer inom Arbetsmiljö
Arbetsmiljö
Systematiskt arbetsmiljöarbete – stor effekt med små insatser
En aktiv och medveten satsning på arbetsmiljö ger flera positiva effekter. Det främjar inte bara välmåendet på arbetsplatsen, utan ökar även produktiviteten i ett företag. Det menar Anna Bladini, Lernias arbetsmiljöexpert. Här delar hon med sig av strategier och konkreta råd som gör det enkelt att starta upp och driva det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.
Arbetsmiljö
Hybridarbete och ökad risk för sjuknärvaro – så förebygger ni ohälsa bland medarbetarna
Bortom sjukfrånvarons bekanta ansikte döljer sig sjuknärvaron – en osynlig bov som kan försämra både individers välbefinnande och organisationens framgång. I denna artikel kommer vi att utforska hur hybridarbete kan öka risken för sjuknärvaro, vilka negativa konsekvenser det kan ha, samt värdefulla strategier för att förebygga ohälsa bland medarbetare.
Du kanske också är intresserad av
Ledarskap
Kan en chef ta semester? Ledarskapstips inför sommaren
Nio av tio chefer arbetar under semestern. Det är alltså en oroväckande hög andel av cheferna som kämpar med att koppla bort arbetsuppgifterna under ledigheten. Är du chef och har en önskan om att få till en mer balanserad arbetslivssituation som ledare inför semestern? Här delar vi tips och strategier som hjälper dig på vägen!
Bemanningstips
5 insikter för minskad personalomsättning
Hög personalomsättning är ett vanligt och ihållande problem för många företag. Det kan dels medföra flera kostnader för rekrytering, introduktion av nya anställda och utbildningstillfällen. Dels kan det påverka produktiviteten via förlusten av kompetens och erfarenhet. Så vad ska då företag göra för att minska personalomsättningen? Vi listar fem viktiga insikter.
Ledarskap
5 svåra medarbetarsamtal – så handskas du med dem
Att hantera känsliga samtal med medarbetare är en utmaning för många chefer. Det kan handla om allt från uppsägningar och psykisk ohälsa till missbruk och mobbning. Författaren och psykologen Åsa-Mia Fellinger delar här sina bästa råd för hur man kan hantera dessa fem svåra samtal effektivt.